Logga för godkända apotek

2009-10-19

Nu är den logga godkända apotek ska bära efter avregleringen klar:

Loggan är både bra och dålig. Vad som är dåligt med den är att den som logga för ett varumärke inte är särskilt effektiv. Exakt varför diskuteras inte här men den metodik jag använder för bedömning finns i följande fallstudie:

TV3 loggan är diskret tydlig

Nu är situationen annorlunda här eftersom ett för respektive apotek riktigt varumärke finns som inte får störas. Att denna logga är mindre tydlig och har mer av bakgrund är därför just här en bra egenskap. Den gröna färgen passar bra eftersom vi det ofta används för att signalera fritt fram.

Unikt för situationen är dessutom att vi har monopolaktören Apoteket AB. Denna logga har likheter med deras logga:

Det kan minska det försprång Apoteket AB har framför nya aktörer som ger sig ut på marknaden. Nya aktörer kan få lite nytta av den vana folk har att titta efter loggan för Apoteket AB.

Läs mer om loggan för godkända apotek hos Läkemedelsverket:

Den nya apotekssymbolen presenterad

Relaterat på Pryltrend

För följande film för Wii Fit Plus diskuteras denna faktor från fler perspektiv:

Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima

Reklamfilmen är ett mycket elegantare exempel på hur denna faktor ska användas. Att den är mycket bra gjord behöver inte vara tydligt för en svensk eftersom den är anpassad för Japan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar