Årets Julklapp 2009: Snälla Julklappar

2009-10-19
Alla tips

Trend som kommer starkt kallar jag The Smiling Face. Tongivande är:

  • Önskan att känna glädje.
  • Förståelse av vad som ger glädje.
  • Ökad benägenhet att ge glädje.

Från det kommer likt ringar på vattnet fler rörelser i trendens hav. Dessa rörelser är lika intressanta när vi tittar på julklappar.

1. Glada julklappar

I trendens mitt kommer julklappar som konkret ökar humöret ligga. Det handlar om julklappar som gör mottagaren glad utanför det klassiska:

  • Glad därför att man får en gåva.
  • Glad därför att man får det man önskar.
  • Glad p.g.a. av att man får mer än man förväntade.

Exakt vilka presenter det kan handla om lär variera en del och här på Pryltrend ska vi försöka fånga några av dessa fram till jul. Låt oss ändå ge ett exempel redan nu:

- "Presentkort" för musik och annat nöje att köpa över nätet eller mobiltelefon.

Ett första tips för presentkort på nöje blev bio:

Presentkort Bio - Billig & trendriktig julklapp

2. Gåvor till behövande och miljö

Utanför trendens mitt men enklast att börja med kommer vi se ett ökat intresse för stämplar på varor som visar att de är rätt för miljö eller mänsklighet. Här kommer även ökad kvalitetsmedvetenhet och välskötta organisationer kommer gynnas.

Även tror jag att det allt mer kommer handla om gåvor där man både ger till behövande och faktiskt får något konkret att ge bort eller att ha själv. Detta stärker Rättvisemärkt:

  • Bredd på utbud av varor finns.
  • Rättvisemärkt finns både i butiker och på webben.
  • Prioritet finns både på människor och miljö.

En ökad "intelligens" bland tyckare börjar också komma igenom där man förstår Rättvisemärkt och inser att det inte på något sett speglas över till politiska ideologer.

Mer om Rättvisemärkt:

www.rattvisemarkt.se

Rättvisemärkt är bättre för världen

3. Betydelsen av hjärnan

Nära associerat och i ringarna runt trendens mitt ligger också träning av hjärnan. Glädje och humör kommer ner just till hjärnan och kopplingen till träning av hjärnan är stark Konsumentintresset för varor i detta segment har tyst relativt förr fullständigt exploderat senaste året.

Initialt har det handlat om inriktning på barn, psykiatriska funktionshinder och dåligt minne hos äldre. Men som vi sett i studier har det också påverkan på humör:

"Brain fitness" gör dig gladare

Innan detta når nivå att det kommer handla om julklappar förutom till barn dröjer. En viktig orsak är att det fortfarande känns kontroversiellt och kan uppfattas som en negativ julklapp.

Till barn kommer vi redan i år se fler julklappar i detta segment och viktigast fler julklappar i gruppen med konkret effekt. Lärorika julklappar har förekommit länge men har alltid burit uppfattar jag en huvudsaklig moralisk idégrund än att ta avstamp i faktisk effekt.

4. Julklappar som visar främmande kultur

Utanför trendens mitt och ungefär lika långt ut som träning av hjärna har vi julklappar som visar upp främmande kulturer. Ändå lär dessa julklappar märkas mer just p.g.a. en ännu uppfattad risk att julklappar som stimulerar hjärnan kan uppfattas negativt.

Denna typ av gåvor har förekommit länge men har alltid uppfattats höra till personer associerad till alternativ kultur. Nu kommer vi se dessa typer av julklappar komma i bredd. Här ser vi även ett ökat intresse för konst. Googles två senaste alternativa loggor är bra exempel på trenden där vi nyligen hade Mäster Kong:

Och senast högtidlighållande av Diwali:

Wishing all our publishers a Happy Diwali

5. Kvalitet och antal

En påverkan av krisen gissar jag blir att vi kommer se färre julklappar. Det gäller även familjer som har mycket god ekonomi och p.g.a. låg ränta bättre än tidigare. Samtidigt tror jag att julklapparna kommer:

  • Vara mer genomtänkta.
  • Hålla högre kvalitet.
  • Ha långsiktighet.
  • Fångar in tidigare trendmitten hälsa.

Med långsiktighet avser jag att de är tänkta att ge nytta länge under det kommande året. Det kan vara ett stycke hemmaelektronik, något till datorn, ett mikroskåp eller en kemilåda.

6. Nintendo ligger nära trendens mitt

Även om Nintendo just nu börjar bli lite trött bland ungdomar och äldre vilket till nästa stora lansering för dem lite bakåt ligger Nintendo nära trendens mitt. Det kommer ge god försäljning till barn. Nintendo fångar:

  • Att tillföra glädje.
  • Träna hjärnan.
  • Högre kvalitet.

En bild från deras marknadsföring som perfekt fångar detta har vi nedan:

7. Snälla Julklappar tidigare år

I julklappstips finns en mängd tids från tidigare år samlade:

Julklappstips

Snälla julklappar vi haft med är i urval:

Tips - Ekologiska Julklappar

Julklappstips - Ge bort mänskliga rättigheter

USBCELL - Uppladdningsbara batterier via USB

Årets julgåva - Adoptera djur från Världsnaturfonden

Julklappstips - Köp utsläppsrätter i kriget växthuseffekten

8. Julklappstips för 2009

Julklappstips vi hunnit med redan på Pryltrend:

Nyttigt Julklappstips - Exklusivt grönt te

Rätt Mediaspelare i julklapp

Hälsosamma Julklappar mot Influensa

9. Mer om träning av hjärnan

Tips på träning av hjärnan på Pryltrend:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Träning av hjärna

Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra

Tetris tränar upp din hjärna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Glada julklappar är ju kul! Mitt ständiga julklappstips är sällskapsspel - både kul och även något som kan få igång hjärverksamheten!

Swedish Research sa...

Det var ett bra tips!

Jag får göra ett inlägg med några tips på sådana. Tack!

Tveklöst har jag vanskött bloggen när det kommer till julklappstips. Men för att vara ärlig är ju Pryltrend inte direkt den av mina publikationer som ännu drar in direkt mest (väldigt lite). Den är mina anteckningar runt trender och för sådant som roar mig samt ett försök att bli lite sikt bygga ett större värde. Jag tror att om den når 1000 unika / dag så betalar den sig ganska ok om man ser över reklamen.

Skicka en kommentar