Pryltrend ska Optimera ditt Humör

2009-10-01

Jag kommer göra en vidareutveckling av Pryltrend. Denna bygger på en liten del av ett mycket större koncept men att ens ta en liten bit av den verkliga styrkan hos ens denna lilla del kräver stora resurser. Här nöjer jag mig därför med att göra det på enklaste möjliga sätt.

Pryltrend kommer att erbjuda anpassning mot stämningslägen. Varje anpassning erbjuder en väg att gå för att "optimera" stämningsläget. Vad som menas med optimering varierar från stämningslägena. För t.ex. stämningsläge oro antas det att detta är oönskat. Den som däremot festar söker troligen en förstärkning av det (typiskt musik).

Stämningslägen

Följande stämningslägen ska Pryltrend kunna "optimera":

  • Omotiverad.
  • Sur eller ledsen.
  • Överexalterad.
  • Orolig.
  • Festande.

Vägar till det som erbjuds ska dels vara snabba och dessa är själva poängen. Ändå kommer tips på långsiktiga åtgärder också ges.

Ditt Humör Anpassar Bäst

Om du t.ex. ofta är nedstämd besöker du självklart t.ex. en tidning på nätet som du blir gladare av. Åtminstone gäller det om anpassning på sajten som ger den effekten sker utan egentlig förändring av innehållets värde eller vilket bör vara möjligt är samma innehåll. Anpassningen ligger istället i utseende, sökfunktion och representation.

Att bestämma typiskt stämningsläge bör gå bra att göra automatiskt tillräckligt bra för besökare som kommer förbi ofta. Jag tror nog att det går att se ganska långt även vid ett tillfälligt besök. Där blir det dock mer problematiskt rent resursmässigt och sådana möjligheter kommer när denna utveckling tas fart sannolikt implementeras hos sökmotorer.

En enkel lösning

Utan att ha tillgång till stora resurser är det svårt att göra automatisk anpassning. Jag har just inga resurser alls och istället kommer jag göra detta via undersidor man går in på via ett aktivt val. En för varje möjlig optimering.

På respektive undersida ges möjligheterna. Att ta det längre via globalt gränssnitt är svårt med Google Blogger. Att ta det vidare bör vara lättare med Wordpress.org men det blir troligen aldrig av för mig. Arbetar man med en stor teori fastnar man direkt om man börjar stirra för länge på en detalj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar