Styr din TV med handen utan fjärrkontroll

2009-10-13

När jag funderade om framtida prylar till Wii spekulerade jag om följande pryl:

"En idé jag tror mer på är något som kommer ganska snart och som jag tror blir stort är en penna man skriver med i luften. Det är ju principen med Nintendo DS men utan behovet av skärmen. Därmed kan man skriva på TV-skärmen i olika dataspel även till Wii."

Från: Vad kan bli nytt i Wii?

En liknande sak med nog kanske större potential uppges nyligen ha visats upp på den japanska teknikmässan Ceatec. Det handlar om möjlighet att använda handen som fjärrkontroll och styra volym m.m. på teven jag såg i ett reportage på SVT 10/07/2009. Produkten är från Hitachi.och kallas Gesture Control TV Interface. De förklarar den enligt:

"The TV interface prototype with gesture control interface allows users to operate a television by simply moving hands without using a remote control unit. The embedded camera sensor spontaneously reacts to hand motion to turn TV on and off, scroll channels and control volume."

Från: Gesture Control TV Interface

Relaterat på Pryltrend

Färska inlägg om TV:

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

SVT Play känns riktigt lyckad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar