Var Katy Perry söker sin Inspiration

2009-10-17

Metro rapporterar om Katy Perry's inspiration just nu. Hon uppges titta på ett "sound" (är det rätt uttryck?) vi tittat lite på här:

"Jag vill att min skiva ska låta som en blandning av "Lovefool" med The Cardigans och "The sign" med Ace of Base. Jag vill göra låtar som folk vill hålla handen och åka rullskridskor till, säger popdrottningen enligt kändisbloggaren Perez Hilton."

Från: Katy Perry inspireras av svenskar

Är detta intressant? Jag tror det av flera anledningar och först kanske främst att jag så smått börjat uppfatta henne som en trend-indikator:

  • Katy Perry har i ett par saker från hennes senaste produktion legat i takt med trender lite innan de blivit heta.
  • Vågar man spekulera att hon klarar att bibehålla det är hon kanske en indikator.

Min erfarenhet av dra trend-slutsatser från musik till det bredare är emellertid ännu väldigt kort så jag vågar inte säga för mycket här.

Detta kan också vara intressant därför att jag tror att en mix av där hennes produktion står just nu med denna inspiration kan fungera. Vad jag tror kan fungera och hon kanske söker är en mix av:

1. Faktor i Hit-musik,

2. Faktor för Hit-musik med sound inspirerad från Ace of base (just The Sign därifrån tror jag mindre på än annat) och The Cardigans d.v.s. denna tagen lite övertydlig med lite "störande" ovanpå och bredvid. Här blir det lätt ödebetonat och det är alltid effektivt.

The Cardigans - My Favourite Game

Ace Of Base - Living In Danger

Ace of Base

Ace of Base - The Sign

3. Hon bör tror jag satsa starkt på bihålla och förstärka den sensualism hon haft i de senaste produktionerna. Detta har fungerat för Katy Perry liksom den stora hit Samantha Fox hade:

Samantha Fox - Touch Me (I Want Your Body)

Denna hos Katy Perry demonstreras utmärkt i Hot N Cold:

Katy Perry - Hot N Cold

Kanske demonstrerar hon detta ännu bättre i I Kissed A Girl:

I Kissed A Girl

4. Förutom att bara ha tydligt känslomässigt språk i de senaste produktionerna har temat för varje sådan också varit mycket tydlig. Detta är helt rätt.

Foto: Ashley Rehnblom Licens: Creative commons by-sa 2.0

5. Här som vi såg i citatet har vi också den större trenden runt kärlek och glädje. Den fångade vi elegant ganska tidigt här på Pryltrend och jag har haft massor av kul med den. I Sverige bedömt från media och nätet blir den allt starkare. Lokalt bedömt på stan i Uppsala är den oerhört stark. Jag har leende folk överallt nu och där har jag använt statistik för kassörskor som mätpunkt. Där kan jag för gårdagen ge den ytterst vackra kassörskan på LundeQ ett tack för exceptionellt stora leenden.

Tillfredsställande i nyheten på Metro är dessutom att om jag har rätt i att Katy Perry är en trend-indikation pekar det indirekt tydligt på att jag ytterligare en gång klarat att fånga upp en trend och nå dess mitt. Jag var långt ifrån säker att jag skulle klara det via musik.

Mer om musik och känslor

I följande inlägg ges tips om ett antal artiklar om musik och känslor hos Uppsala Nya Tidning:

Läsvärt om Musik och Känslor

Följande forskningsnyhet jag skrev på Nyfiken vital väckte mitt intresse för musik:

Västerländsk musik pratar känsla och alla människor uppfattar den

Även om givetvis mycket forskning och studier skett på musik genom åren är det just nu som intressanta saker händer. Orsaken är inte minst att neurovetenskapen i övrigt nått längre och att vi nu börjar få en korrekt förståelse av mekanismer i hjärnan vi förr bara dåligt gissat om. Jag kan därför tryggt säga att befintligt intressant inom detta område har kommit det senaste 12 - 24 månaderna eller är på väg att komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar