Är vitt årets julfärg?

2009-11-24
Den här bilden på Wii Balance board (till Wii) visar hur Nintendo använder vitt i reklam, broschyrer och på produkter och webben.

Vitt en färg som nästan alltid är åtminstone försiktigt rätt. Att vitt kommit starkt senaste åren kan knappast ha undkommit någon. Exempel när det gäller prylar är Nintendo med Wii och DS som ju var vita och blev framgångsrika (men kanske av fler orsaker än färgen?).

Vilka färger som ligger i edge håller nog på att förändra sig. Ändå tror jag vitt håller i sig när det gäller prylar ett tag till och snarare växer till sig mot prylar riktade mot konservativa grupper:

- Vitt kommer gå från "Nintendo" till dyra mobiltelefoner.

Julen är naturligt mer konservativ och den har alltid varit associerad till vitt (liksom rött). Nu när vitt "vunnit" med flera framgångsrika koncept är det "konservativt" passande för "lite" äldre och de är ju just dessa som inreder hemmet inför julen. Här får vi därför tror jag samma fenomen som jag tror kommer i form av vita dyra mobiltelefoner m.m.

Därför tror jag säkert att Susann Larsson på inredningsbloggen, SvD, kan ha rätt i att vitt blir årets julfärg:

"I år tycker jag inte det råder någon tvekan, årets julfärg är definitivt vit. Då tänker jag inte på snön som vi oftast längtar efter runt jultid, utan mer på den rådande trenden när det gäller juldekorationerna."

Citerat: Vit är årets julfärg!

Vitt kanske hjälpte Nintendo

Ett utmärkt exempel på hur Nintendo arbetat med vitt har vi i denna reklamfilm för Nintendo DS:

Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring

Jag kan inte just nu låta bli att fundera över om färgvalet kanske är viktigare än man först tror? Just när det gällde Nintendos så enormt lyckade satsning på att nå ut till vuxna. Vitt är ju trots allt en ren ganska vuxen färg? Vuxna vill ju t.ex. inte som Fröken Matsushima i reklamfilmen ovan sitta på bussen med en skrikig bärbar spelkonsol. Åtminstone inte vuxna som inte redan spelar. Eller tänker jag fel?

För att nå just det Twata pekade på i det här citatet kan ju även "småsaker" som färg ha betydelse:

"Our competitors are always saying that Nintendo is just for children. To counter that, what we really need to do is explain to customers and potential customers."

Citerat: Nintendo's New Direction (Gamespy.com)

Relaterat

Färger apropå just Nintendo diskuterade jag lite komiskt tidigare i:

Diskret grå är nya röd - Nintendo genom historien

När det gäller julklappar 2009 tror jag förutom att de ska vara vita att det är snälla julklappar som gäller:

Årets Julklapp 2009: Snälla Julklappar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar