Lyckliga tittar inte på TV

2009-11-24

The New York Times rapporterar att lyckliga människor inte tittar lika mycket på TV och utgår från en studie jag inte själv läst:

What Happy People Don’t Do

De skriver bland annat:

"Although people who describe themselves as happy enjoy watching television, it turns out to be the single activity they engage in less often than unhappy people, said John Robinson, a professor of sociology at the University of Maryland and the author of the study, which appeared in the journal Social Indicators Research."

Resultaten förvånar mig emellertid inte. TV har man ju sett aktiverar delar av hjärnan likartat med verkliga upplevelser. Smiley Samtidigt aktiverar man inte kroppen eller alltid andra delar av hjärnan som naturligt efter upplevelse skulle gå igång. Vidare är det ju en passiviserande aktivitet och sådant är ju aldrig bra. En del problem med TV och film beskrivna i studier har vi också skrivit om i Nyfiken vital t.ex. följande lätt oroande:

TV ökar risken för depression bland ungdomar

Våldsamma filmer och dataspel gör att du inte hjälper folk i nöd

Själv kan jag förövrigt säga att jag tog till (ovana) att titta en del på TV när jag tog lite mer ledigt en period. Det var i och för sig intressant att följa även den delen av mediebranschen och dokumentera en del saker m.m. Samtidigt har jag svårt när jag ser tillbaka komma på något riktigt lärorikt jag såg. Även program med fakta och nyheter tar evigheter på sig att tala om något som går att säga mycket mer effektivt.

Några tidigare inlägg på Pryltrend kring TV:

I Postkodlotteriet luras vanliga hederliga TV-tittare

Ta besökare från TV till TV-kanalens egna hemsida

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar