EA (Electronic Arts) köper företaget Playfish inriktat på att utveckla spel till sociala medier (t.ex. Facebook) för $275 milloner US kontant och ytterligare pengar i andra arrangemang. Köpet har väckt uppmärksamhet eftersom många känner att det är mycket pengar för dataspel som verkar enkla. Ändå talar en del för att det är ett bra köp och styrkor jag ser är användare, koncept och teknisk plattform.
1. Många användare
Playfish har framgångsrika spel med många användare. Idag uppges mer än 150 miljoner Playfish spel ha installerats på Facebook, Myspace, Google, Bebo, iPhone, Android och liknande plattformar.
Värdet det ger är stort därför att det är en grupp man vet är mottaglig för marknadsföring. Denna kan både vara explicit där EA där initiativ mot dessa eller implicit där de aktivt söker nya dataspel från Playfish. Det handlar om förtroende.
2. Med trenden till framgång
Även om det på ytan är tekniskt enkelt innebär det inte att det är lätt att ens enkla dataspel framgångsrika. Utmaningen kan rent av vara större för en tekniskt enkel plattform. Att se vad användarna söker och det lilla som föder framgång är knappast lätt.
Att köpa en aktör man vet kan fånga trenden har tveklöst stort värde. Detta har inte på många år varit Electronic Arts starka sida. Istället liksom många stora företag köper de regelbundet in företag med framgångsrika koncept.
3. Avancerad teknik kan finnas
Det är heller inte otroligt att ganska avancerad teknik ligger längre ner i plattformen. Att utveckla kostar pengar och kan man slippa och köpa något "färdigt" att utgå från som visat sig fungera är det fantastiskt och värt mycket.
Betänk här hur många aktörer som har misslyckats med samma sak. Antagligen är det några stycken.
Playfish kan vara ett bra köp
Jag lutar därför åt att köpet av Playfish kan vara riktigt. Även om köpet visar sig dåligt är det inte fel hos strategin utan arbetar man som EA kommer köp regelbundet slå fel. Målet är att lyckade köp ger mer pengar.
Läs mer i pressmeddelandet från EA och Playfish:
Electronic Arts Acquires Playfish - Brings New Brands, Resources To Social Gaming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar