Youtube är en av världens mest välbesökta webbplats och enligt comScore spenderade besökare 1.2 miljarder timmar på Youtube under september. Vilka dom viktigaste faktorerna bakom populariteten är kan jag ännu inte fullt ut besvara. Sannolikt kan ha Youtube kommit ut tidigt och varit relativt lätt att använda. Men här handlar det också om den större trenden för filmklipp.
Här diskuteras istället några inledande faktorer jag märkt har betydelse. Dessa har ännu inte kvantifierats och jag vågar mig inte på att peka ut vilka som är viktigast. Det behöver inte alls vara de som är störst på Youtube. En faktor kan föra in fler nya användare som därefter spenderar många fler timmar på annat. Listan på faktorer som diskuteras är säkert heller inte komplett.
Först handlar det om att folk (särskilt yngre) gillar att spela in delar av sitt liv och dela det. Samma sågs för digitala kameror där det bland yngre rent av i maximum av trenden blev att om de inte fotograferat sig på en konsert eller liknande hade de inte varit där. Jag känner att vi närmar oss samma sak för filmklipp.
Önskan att enkelt roa sig utan stort besvär är troligen en viktig förklaring. Korta filmklipp från "verkligheten" eller från större filmer lyfter ut det roligaste. När en paus i arbetet eller på fritiden behövs är det enkelt att surfa in och titta på ett filmklipp på ett par minuter.
Precis som för böcker och musik vet jag att folk gärna vill dela med sig av kul bilder, filmklipp m.m. Det gör att de lätt sprider sig på bloggar, e-post och nätverkssajter inkl. Youtube.
Musik är alltid populärt. På Youtube finns mängder med låtar. Det bidrar givetvis åtminstone delvis till populariteten.
Förutom egenvärde av själva musiken ges dessutom ibland möjlighet att se den officiella video till musiken och det höjer upplevelsen:
Via Youtube finns dessutom möjlighet att hitta filmklipp som förklarar saker och ting. Det är många företag som lägger upp sådana liksom privatpersoner. Konferenser, pressmöten, dokumentation av ett hantverksmässigt handgrepp m.m. är några exempel.
På samma sätt kan företag producera instruktionsfilmer i ganska snabb takt för att fånga potentiella kunder. Det är inte ovanligt att teknikspecialister regelbundet producerar en video som förklarar något i sitt ämne.
5. Nyheter och allmänna händelser
Filmklipp av aktuella händelser är också stort. Det handlar både om filmklipp från nyhetsprogram och medborgarjournalistik.
På samma sätt finns ett allmänintresse av filmklipp från kända händelser många år efter att de har inträffat. Det kan röra naturfenomen, olyckor och mycket mer.
6. Bygga värde på egen webbplats
En faktor som idag marknadsför Youtube är möjligheten för andra sajter att bädda in mediaspelare som visar filmklipp. Det ger dessa värde samtidigt som det skickar trafik till Youtube.
7. Referenser och fördjupad information
[1] Microsoft Sites Captures Largest Share of Time Spent Online Worldwide.
Sarah Radwanick, comScore, Inc, 2009-11-06.
Statistik över antalet timmar som spenderas på internets största webbplatser.
[2] Insight Data berättar om Youtube-tittare
Tips om möjligheter Youtube erbjuder rörande statistik.
[3] Broadcasting Ourselves - The official Youtube blog
Tips om nya möjligheter och funktioner i Youtube.
[4] Youtube.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar