Gifte sig med Anime

2009-11-29

Tokimeki Memorial är en serie med dataspel som simulerar dating med en lång rad kringprodukter. Spelen finns till en lång rad spelkonsoler och går ut på att planera och följa upp dating.

Till Nintendo finns tre varianter av spelet. Samtliga är till deras bärbara spelkonsoler:

  • Nintendo DS: Tokimeki Memorial Girl's Side: 1st Love (2007).
  • Nintendo DSi: Tokimeki Memorial Girl's Side: 1st Love Plus (2009).
  • Nintendo DS: Tokimeki Memorial Girl's Side: 2nd Season (2008).

I dagarna rapporterades om hur spelandet ledde till ett mindre sunt resultat i form av ett kärleksförhållande mellan en virtuell anime och en spelare. Här ska man vara medveten om att det kan vara mindre allvarligt än det uppfattas utanför Japan eller det sätt som det framställs på:

Fenomenet är känt sedan tidigare och under slutet av 2008 gjorde jag en tolkning om den utveckling samma fenomen kan leda till i övrigt:

Trend - Intim med en Anime med AI & personlighet

Detta är ju extrempunkter och trots att de är mindre vanliga säger de oss mycket genom att tydligheten anger riktning för vanligare företeelser influerade av samma trend men men svårare att se klart.

Framtiden för det virtuellt romantiska inom anime bör tror jag gå till realistiska miljöer med huvudsakligen verkliga personer som tar skepnader. Jag har dock väldigt liten egen erfarenhet av den typen av spel och internetmiljöer så jag vågar mig inte på att tro något om det. Marknaden för den typen av miljöer och dataspel bör dock vara stor redan idag och jag skulle bli förvånad om den inte växer till sig ordentligt.

Ett inlägg som knappast har något med detta fenomen att göra men ytligt lätt komiskt relaterat har vi här:

Marge Simpson blir Erotik

Officiell hemsida för spelen:

Konami - Tokimeki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar