Googles nya gränssnitt imponerar

2009-11-27

Google verkar just nu pröva ut ett nytt grafiskt gränssnitt till hemsidan. Av vad jag sett upplever jag att de är på rätt väg. Åtminstone utifrån de faktorer jag pekat på är viktiga och säkert kring mycket annat jag kanske inte tänkt på. Innan vi diskuterar dessa i ett uppföljande inlägg (när jag "bearbetat" klart min upplevelse) låt oss titta på några viktiga delar av gränssnittet.

Först har vi startsidan. Denna bör vara väldigt viktigt därför att det är vad de flesta kommer se oftast och kanske mer betydande ofta först vid besöket hos Google. Känns Google sur och elak på startsidan påverkar det hela sökupplevelsen negativt även om man kanske inte tänker på det.

En översiktsbild av vad man ser i den övre delen av "Google-fönstret" efter att ha sökt på något:

Menyn till vänster går att expandera så att fler sökverktyg syns. I nya gränssnittet ser det ut så här. En intressant detalj är att sökverktygen som standard direkt efter en sökning. Idag behöver man klicka på en länk för att det ska visas.

Hur Google ser ut längst ner ser vi nedan. En kul detalj är hur musrörelsen ovanför "Google-bokstäverna" påverkar utseendet på siffrorna. Många roliga små variationer över tiden bör vara möjliga.

Även om en mer genomtänkt analys kommer i ett uppföljande inlägg kan jag säga direkt att det här gränssnittet är vad som kommer få sökverktygen att "fungera". De har stor potential för användarna genom att ge viktiga funktioner. Samtidigt ger det ett lateralt gränssnitt till internet p.s.s. som Googles webbsökning förr var det men idag inte lika enkelt täcker upp lika enkelt när internet växt inom olika grupper (t.ex. bloggar och sociala media) genom att antalet sökresultat att visa är begränsat. Och om Google inte klarar att hitta ett enkelt lateralt gränssnitt gör någon annan förr eller senare det.

Den som gjort det här är duktig. Är det en eller flera som gjort huvudidéen med designen? Kvinna eller man? Ålder? Det lär jag aldrig få veta och jag tror inte jag vågar mig på att gissa i något inlägg. Fast visst det är bra men det är inte Google-mupp-nivå :-D Mupparna hade jag nästan unikt roligt åt men det var ju speciellt. Det har en bit att gå men att lyckas så bra så snabbt. Jag måste se den som skapat.

Egentligen borde jag seriöst lära mig teckna eller måla och sluta skriva. Det är ett så begränsat uttryckssätt. Tråkar ut mig.

Men nu ska jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar