Har Youtube blivit bättre på känsla i musik?

2009-11-28

Jag är verkligen långt ifrån säker på att detta mendet kan vara värt en fundering i alla fall. En funktion jag skrev ett inlägg som jag gärna vill ha i någon musikspelare och gärna via Youtube så att jag slipper lära mig något nytt eller behöva använda en till webbsida var möjlighet att se samband hos dem mellan utanför som nu nyckelord på sidor o.s.v. Jag skrev om det bl.a. här:

Värdet av "Tao" i Youtube

Det jag önskade som optimalt har Youtube garanterat inte. Långt därifrån. Däremot börjar jag få för mig att den blivit bättre på känslosamband mellan musik kanske via nyckelord? Eller någon form av analys jämförbar med det.

Jag har för mig att jag läste någonstans att Google infört något nytt runt textanalys som hade med språkstil att göra. Det läste jag aldrig något i detalj om och det var i ett inlägg på en blogg utanför Google. Kanske där eller i något fick automatiken en bättre förståelse av språket? Det kombinerat med en kunskap om samma egenskaper hos lyriken och kanske en indelning av själva musiken i grupper kanske kan ha givit den egenskap jag ev. märkt?

Vad jag fått för mig att se är att surfande (i eller för mig tror jag också utanför Youtube vilket kan bero på att jag kan ha valt att dela det datat med Google) på musik liggande i ett känsloområde av och till ger rekommendationer mer känslomässigt relaterade eller i musiktyp relaterad utanför artister och låtar jag sökt eller besökt sidor om.

Kring sådant här är det dock väldigt lätt att ta fel. Jag har heller aldrig brytt mig i att försöka reda ut exakt vad som påverkar rekommendationerna. Oavsett vilket är trevligt att få förslag på musik lite men inte för långt utanför vad jag just lyssnat på. Det ger nya stimulerande intryck utan att förbruka för mycket av psykets "energi".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar