Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring

2009-11-12

Den här reklamfilmen trodde jag var ett skämt när jag såg den på MTV. Men det här nog något som säljs? I och för sig blir det säkert inte en sämre värld av att folk klär sig så här även offentligt. Samtidigt känns det som att ganska få som skulle göra det idag.

En snabb sökning med Google visar att begreppet kangaroo hoodie fått visst genomslag senaste veckan. Det trots att jag har svårt att tro att reklamfilmen visats annat än på tidpunkter där TV-reklamen är mycket billig.

INNEHÅLL

1. Finns "Kangaroo hoodie" att köpa?

Då är frågan om denna produkt faktiskt säljs. Jag hittade ingen bild av den i Google images vilket talar emot det. Första plats på sökordet Kangaroo hoodie innehas av Vimeo.com:

Kangaroo Hoodie

Där medlem Thess postat den som sitt arbete. Vimeo.com är en samlingspunkt för videomakare där de delar sina kreativa arbeten.

Jag hittade ingen webbutik eller liknande när jag klickade på kanske tre andra webbplatser topp tio. Det är därför troligt att produkten inte finns.

Vad var då syftet med reklamfilmen? Jag tror mig ha insett det direkt när jag såg reklamfilmen. Nu tänker jag inte berätta vad jag tror utan istället peka ut några allmänt förekommande "smarta marknadsföringsmetoder" (resultat med små resurser) med billig TV-reklam så får var och en fundera.

2. TV-reklam för att stärka webbplatser

När det handlar om billig TV-reklam är steget mellan uppmärksamhet och sökning viktigt. Det behöver vara TV-reklam som folk blir emotionella över därför då känner de behov att prata om det. Då startar diskussionerna på forum och därmed nås fler personer. Med tur och "rätt" reklamfilm sprider det sig sedan likt ringar på vattnet.

Når TV-reklam genomslag på nätet kan denna självklart konverteras på något annat än vad man gör reklam för. Möjligheter som finns är till exempel:

1. Skapa trafik på sökord.

  • Webbutik innehar första plats på sökord med låg trafik.
  • Reklamfilm får folk att uppmärksamma sökordet.
  • De börjar söka.
  • Nu har sökordet står trafik och webbutiken konverterar den via andra varor.
2. Bygg länkar till webbplats.
  • Videoklipp och information finns på webbplats.
  • Folk söker på aktuellt ord och kommer till denna.
  • När de bloggar om det kontroversiella länkar de till webbsajten.
  • Länkar tillför styrka till hela webbplatsen avseende sökmotorer.

Just för sökordet "kangaroo hoodie" tycks det för mig att det är begrepp inom klädsel även om ingenting liknar vad vi har i reklamfilmen. Hyggligt många webbutiker försöker ranka och metod två kanske därför kunde ha värde. Ingen av dessa försöker dock konvertera på det. Ändå får självklart webbutikerna högt upp trafik.

3. Skapa uppmärksamhet och få folk att fundera

Samma metod som används för att konvertera indirekt kan användas med inte annat syfte än att få folk att fundera över eller uppmärksamma något. Det behöver inte alls vara särskilt uppenbart utan resultat går att nå indirekt fast inte fler än ett fåtal någonsin inser vad det handlade om.

Faktiskt menar jag att detta oavsett kanal är den mest effektiva metoden som finns när det kommer till att förändra världen till det bättre.

4. Demonstrera och testa metoder för marknadsföring

Givetvis går det att använda TV-reklam på billiga tider bara för att demonstrera en metod inom marknadsföring. Detta kan rent av ibland ske väldigt riktat.

På samma sätt händer det inte helt sällan att pseudo-marknadsföring sker bara för att testa en metod eller ta in statistik. Oftast sker det för att mäta vad som är direkt associerat till marknadsföring men inte alltid.

Vidare ungefär som en eleven som fått i hemläxa att fundera över något kan ett reklamprojekt vara redovisning av vad man kommit fram till. Eller en fråga om man förstått lektionen rätt.

5. Esoteriska syften

Nu ger vi oss in i de riktigt udda syftena med reklam. Dessa syften är inte vanliga men de förekommer.

1. Det finns en del som pratar via reklam utan annat syfte att de vill prata med varandra och gillar detta sätt.

2. Reklam kan ibland ha till syfte att föreslå en metod för att lösa ett problem. Därmed om problematiken påverkar många kan det ge ett positivt genomslag.

3. Likartat kan en reklamfilm vara del av lösningen på ett problem. Den kan t.ex. riktas in på särskild grupp människor i världen för att roa dessa. Om målgruppen har lätt för att sprida känslor kan genomslaget bli stort även om de är få. Därmed kan reklamen medverka till en bättre värld.

4. Ibland sker marknadsföringsprojekt för att bekräfta sig själv och visa att man faktiskt kan göra något. Eller för att visa upp vad man skapat. Det kan ju vara reklamfilmen i sig.

5. Ett mycket underligt och mytiskt syfte är vad jag kallar the midas touch. Att låta vissa saker vidröra vissa personer för dem till trendens mitt där de blir till guld. Det gäller bara att hitta rätt person. Givetvis är det ingenting annat än fantasi om magi. Men är inte den mest effektiva marknadsföringen just magi?

6. Fler tankar om reklamfilmer

Nedan hittas analyser av några reklamfilmer.

Analyserna av de två reklamfilmerna för XPERIA 10 kan ses som en samlad analys uppdelad i två delar:

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad

Fler analyser av reklamfilm på Pryltrend:

Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima

Kul reklamfilm - Windows 7 house party

4 kommentarer:

@collentine sa...

bra skrivet, hade liknande funderingar själv. Sjuk reklam, särskilt användandet av dockor som kanske symboliserar att dessa mammor egentligen är för unga för detta ansvar och borde tänka mode istället?

Swedish Research sa...

Jo kanske. Jag tror ju att man vid 16 år helst ska undvika att bli gravid. Det är nog svårt att ta hand om barnen på ett bra sätt vid den åldern.

Den URL som visas i slutet pekar ju också på att det är en kampanj just runt det.

Samtidigt postades aktuell video i ett forum för "kreativa" runt film. Så kanske är det någon form av tävling. Hade det varit en inköpt kampanjfilm skulle den nog inte postas där.

Jag har för mig men är inte säker på att jag surfade URL:en och skickades vidare till MTV. Så ev. är det dom som kör kampanjen (kanske + tävling) men det kan lika gärna vara någon annan.

Anonym sa...

Men nummret man kan ringa och beställa på då??

Swedish Research sa...

Inget telefonnummer utan bara en webbadress som tillhör MTV.

Skicka en kommentar