Följande diskussion var från början en del av artikeln där kangaroo hoodie användes som exempel på hur billig TV-reklam kan ge värde på nätet. Jag valde att lyfta ut detta avsnitt till ett eget inlägg och vad som pekas ut här är givetvis en möjlig förklaring till reklamfilmen.
TV-kanaler har goda möjligheter till att bygga extra värde genom att flytta besökare från TV till webbsida. Det kan handla om reklamtid som ej utnyttjas eller att ännu mer elegant göra som TV6.
Använd påannonsering
I TV6 gav exempel på det när "rösten" som på annonserar program bad tittarna att gå till deras forum och "betala" för att se Simpson med tio foruminlägg. Exakt vilken metod som bäst används är en svårare fråga och att pröva sig fram är troligen det bästa.
En sak jag själv skulle testa är att köpa in några hundra billiga tröjor eller liknande med lämpligt tryck och ge bort i "tävlingar" på forumet där det ingår att posta. Kanske ska de vissa dagar posta svaret på en fråga där man ska titta på något särskilt TV-program.
Filmklipp är alltid starkt
För en större TV-kanal (kanske rent av internationell) är filmklipp inte en dålig metod. Är de kul eller kontroversiella kommer de uppmärksammas i forum och på bloggar. Särskilt gäller det som att Youtube och liknande sajter där de kan postas ger möjlighet till att bädda in dem i nyheter och artiklar:
Fler aktuella reklamfilmer
Reklamfilmerna för XPERIA 10 har diskuterats i två längre analyser:
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad
Fler reklamfilmer som diskuterats i urval:
Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima
Kul reklamfilm - Windows 7 house party
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar