Att kawaii i det visuella kan öka försäljning och sprida budskap är välkänt. Det har diskuterats och visats bl.a. i:
Mest Kawaii? Kattungar eller Kapybara?
Ett exempel på subliminal perception (skrev jag inlägget idag skulle jag nog gå längre i möjligheterna än jag gjorde men jag ville kanske inte erkänna fullt för mig själv hur kraftfullt det kan vara men vi får säkert möjlighet att återkomma längre fram):
Kan "subliminal perception" påverka?
På samma sätt som kawaii lätt når ut har kraftfulla bilder sin plats också. Respektive tror jag uppfattas och behandlas olika i de delar av hjärnan som bygger upp vår perception och ett par exempel på starka bilder är därför intressanta att visa:
Känslorna dessa foton väcker är samma som musik med motivation förstärker. Ett exempel kanske vi har med Holding Out For A Hero med Bonnie Tyler:
Det är bra inför t.ex. en stor fotbollsmatch eller när du ska löpa långa sträckor. Eller i information som ska ut till medarbetare när ditt företag har ett enormt projekt att ta tag i. Ensamt ger det kanske inte mycket men tillsammans med annat tillför det värde.
I filmklippet har vi bitarna sammansatta från en TV-serie med Robin Hood. Förutom styrkan de i sig själva ger finns befintliga associationer till vad Robin Hood representerar. Vi har musiken och på den lyriken. Ett exempel på detta i lyriken har vi med:
"Where have all the good men gone
And where are all the gods?
Where’s the street-wise Hercules
To fight the rising odds?
Isn’t there a white knight upon a fiery steed? Late at night I toss and I turn and I dream of what I need"
Det går utmärkt att få en liknande effekt genom att använda växlande stillbilder till musik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar