MC Hammer, Family Guy & Sonic - Can´t touch Me / This

2009-11-27

U Can't Touch This med MC Hammer kom 1989 och den är intressant på många sätt:

Den handlar om att skriva en hit (min tolkning) och det passar med försöken här på Pryltrend att försöka identifiera vad gör musik populär. Faktorer som pekas ut överensstämmer bra med flera vi diskuterat här (fri egen tolkning) eller vilka demonstrerats praktiskt här eller på Nyhetsbloggen (färska exempel). Det kan lika gärna tolkas till marknadsföring allmänt och vi har diskuterat reklam som en annan typ av manifestation av samma samband i vår perception.

Retro i U Can't Touch This

U Can't Touch This har retro i både lyriken och MC Hammers kläder. Titta t.ex. på hans byxor i musikvideon och läs lyriken:

"Fresh new kicks and pants
You got it like that now you know you wanna dance
So move out of your seat
And get a fly girl and catch this beat
While it's rolling"

Vad är en fly girl? Det kan betyda flera saker men här syftar det sannolikt på kvinnliga backup singers som vi ju har oräkneliga av i musikvideon. I andra sammanhang kan det syfta på kvinnliga piloter i amerikanska flygvapnet, kvinnliga medarbetare i flygbolag som servrar mat och säljer drycker och tror jag också flygplan. Backup singers är ofta väldigt duktiga men märks inte alltid så mycket som de förtjänar.

Kicks är ju både sparkar (då krävs luftiga byxor), motsvarande rörelser i dans och kunde syfta just på den här typen av byxor bekväma att göra kicks med. Med "fresh new kicks" menas nog danssteg som han lärt sig inte bara nya utan som också är helt nya ("fresh").

Retro är dessutom inte sällan ganska kraftfullt när det gäller marknadsföring och det har diskuterat flera gånger tidigare:

"Nya retrospel blir lätt omskrivna bland tidningar, nättidningar och bloggar inriktade på dataspel respektive plattformar eller plattformen. När ett retrospel kommer till en spelkonsol märks att den lever. Sker det snabbt får det konsolen att kännas het. Det ger en känsla av att den prioriterad, populär och i tillväxt."
Från: Retro är kraftfull marknadsföring

"Retro kan 'alltid' ge lite extra"
Från: Samantha Fox - Touch Me (I Want Your Body)

"Nätet har förändrat marknadsföring och bilder hör till vad de mest värdefulla bloggarna att uppmärksammas på söker."
Från: Com Hem visar retro och komik med ny reklamfilm

Från Family guy - Can't touch me

Can't touch me är en utveckling vidare från originalet. Det är en bra titel och säger egentligen samma sak som den första. En utveckling eller händelse kan ske utan att någon egentligen specifikt kan påverka den. Däremot givetvis allmänt som för MC Hammer att hans musik behöver utvecklas över tiden för att fortsatt sälja eller att Peter Griffin i den tecknade TV-serien Family guy inte kan missbruka sin diplomatiska immunitet så långt att han invaderar grannens pool:

Nedan har vi ett exempel på en fri konstnärlig utveckling av musik och filmklipp där egna förändringar sker. I Family guy har det gjorts med stor budget men mängder av människor gör det runt om i världen med små resurser och inte sällan kan jag uppleva att det blir riktigt bra. Ett exempel här är där Sonic lånats till att visuellt illustrera Can't touch me:

En kul avslutning blir att peka på att vi här nu sett amerikanska och japanska kulturella utvecklingsspår från samma startpunkt. Hade jag sökt runt mer på Youtube hade säkert skapelser kraftiga i europeisk kultur också hittats. Större glädje liksom ekonomiskt värde har därmed skapats till reducerad kostnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar