Madonna - Gambler

2009-11-28

Gambler med Madonna kom ut 3 oktober 1985. Jag kände inte till den alls innan jag efter att ett tag lyssnat på annan musik med Madonna fick den som rekommendation på Youtube (ett exempel på en trevlig egenskap med den sajten). I Wikipedia kan jag också läsa att Gambler inte släpptes i USA men att den var framgångsrik i flera andra delar av världen. I UK nådde den t.ex. plats fem.

Musiken låter bättre i denna men video saknas:

Filmklipp från Virgin tour (trevligare upplevelse än det första):

Mer om Gambler med Madonna:

Madonna - Gambler (Wikipedia)

Madonna - Gambler (lyrics)

Min vana trogen tar jag också och citerar en bit av lyriken. Det är ju "kraftfulla" formuleringar i den som "optimerar" motivation i musiken:

"I'm a gambler, and I will take you by surprise
Gambler, I'll aim this straight between your eyes
Gambler, yeah I know all the words to say
'Cause I'm a gambler, I only play the game my way, yeah"

Motivation i musik

Gambler med Madonna har jag använt flera gånger som exempel när jag diskuterat faktorn jag kallat motivation. Motivation är ju ett allmänt begrepp i språket med olika betydelse beroende på sammanhang och därför hade det kanske varit bättre att här istället använt grekiska tecken för respektive faktor. Beroende på stämningsläger, situation m.m. kan du mycket väl uppnå högre "motivation" avseende din egen prestation av musik med annan dominerande faktor (t.ex. "glad").

Jag har förövrigt ännu heller inte pekat ut mer specifikt vilken påverkan jag utgår från att musik med motivation påverkar i hjärnan. En ledtråd är dock titeln på just den här sången. Bättre förklaring får vänta tills jag dels haft möjlighet att diskutera med en musiker (ordnat nu även om datum inte är inbokat) samt fått möjlighet att följa upp avbildning i hjärnan när den spelas. Jag har en viss talang för att kunna peka ut möjligheter för forskningsinstitut och få dom att titta på detaljer vilka jag är intresserad av. Söker man just kunskapen är det en mycket tids- och kostnadseffektiv metodik.

Att det man pekar ut har värde för dom att följa upp beror på en egenhet inom forskningen om hjärnan just nu. Utvecklingen går mycket snabbt och forskarna själva har och bygger väldigt djup kunskap inom sina områden. Den snabba utvecklingen gör att det "kostar" dem mycket tid att bibehålla det. För en person som jag som inte behöver gå ner lika djupt utan är intresserad av området mer övergripande är det möjligt att följa mycket större delar av hela forskningen. Därmed upptäcker man av och till möjligheter intressanta för forskare att följa upp.

För sådant här räcker ju förövrigt EEG (electroencephalography) i en liten prospektiv studie fullt ut. Mitt intresse handlar ju mer om att bygga en metodik för tillämpning bl.a. inom marknadsföring. För sådant snarare än seriös forskning inom medicin räcker små studier långt för att man ska komma vidare. Små prospekterande EEG-studier kostar numera heller relativt annat i den här delen av forskningsvärlden just något alls.

Några artiklar där detta område också diskuteras:

Känslopåverkan av musik

Trender i musikens stämning

Gwen Stefani om Prokrastinering

Faktor i Hit-musik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar