Qualcomm Snapdragon i XPERIA X10

2009-11-30

Jag började bevakningen av XPERIA X10 med en sammanfattning av de nog så viktiga tekniska specifikationerna:

XPERIA X10 är häftig

Där missade jag processorn som är nog så viktig. Vad Sony Ericsson valt är Qualcomm Snapdragon 1 GHz. Det är en kraftig processor utmärkt anpassad för film, ljud och dataspel. Ännu mer genom att den använder Android är det lätt att utveckla de anpassade applikationer man behöver och den kraftfulla processorn ger stora möjligheter inom avancerad data- och bildbehandling liksom ledningssystem med integration både mot stationära och mobila IT-enheter av annan typ liksom olika typer av kommunikationsnät. Detta ger enorma möjligheter när man ser på stora organisationer som flyttar ut tunga verksamhetssystem och applikationer från desktop till mobilerna. 1 GHz är mer kraft än företagens nyköpta servrar hade bara bara ett fåtal år bakåt i tiden.


XPERIA X10

För en mobiltelefon inriktad på privatpersoner och företag beredda att betala mer för en kraftfull mobiltelefon är det säkert en riktig strategi. Att överhuvudtaget rikta in sig på den gruppen tror jag också är rätt. Jag tror att utrymmet är större genom att kundgruppen är lättare att nå med marknadsföring för en ny lösning. För billiga mobiler tror jag att målgruppen är mindre benägen att läsa in sig om den nya mobilen och därför kanske väntar med att köpa tills den varit på marknaden längre tid. Det är kanske inte bra då jag tror att man vill ha en tidig topp för att lättare bygga försäljningen efter det.

En sådan topp kan ju annars vara möjlig att nå om man kan klara att få en eller flera riktigt stora affärer. Kanske att man säljer till en stor organisation eller företag som byter hela sin mobila lösning eller inför sin första standardiserade lösning i ett steg men det är tror jag i alla fall inte vanligt.

Närmare tekniska specifikationer för Snapdragon är vad jag hört ovanligt bra dokumenterade vilket säkert kommer sig av att Qualcomm är vana att leverera standardlösningar. Även specifikationerna på webbsidan är välskriven (de största företagen slarvar annars ofta med det kan jag känna). Lämnar vi möjligheter rörande 3D-spel, kartor m.m. har vi bl.a. dessa intressanta egenskaper (ej komplett):

"1 GHz CPU
600MHz DSP
Integrated 3G mobile broadband
Support for Wi-Fi® and Bluetooth® connectivity
Built-in seventh-generation gpsOne® engine with Standalone-GPS and Assisted-GPS modes
High-definition (720p) video decode, and multiple video codec support
High-performance 3D graphics – up to 22M triangles/sec and 133M 3D pixels/sec
High-resolution up to WXGA (1280x720) display support
12-megapixel camera support
Multiple audio codecs: (AAC+, eAAC+, AMR, FR, EFR, HR, WB-AMR, G.729a, G.711, AAC stereo encode)
Support for mobile broadcast TV (MediaFLO™, DVB-H and ISDB-T)
Support for Windows Mobile®, Android, and a number of Linux®-based operating systems
Qualcomm’s hybrid mode alternative solution"

De funktioner jag tyckte var intressanta att titta lite närmare på redan för processorn innan man ser över alla möjligheter för hela XPERIA X10 markerade jag kursivt. Hela specifikationen finns hos på Qctconnect.com (tillhör Qualcomm):

Mobility without Compromise
(En ganska passande titel på sidan. Den kunde rent av göra sig som underline till någon mobiltjänst...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar