För mig känns det som både Sony och Sony Ericsson på ren tur ramlade in närmare centrum för de starka mobila trenderna. Eller om någon gav dem lite hjälp. För XPERIA X10 har responsen från bloggosfär, tidningar m.m. varit riktig positiv på ännu väldigt lite. Vad som påverkat positivt är egentligen inte mer än:
1. Reklamfilmerna och de är inte anpassade för TV vilket krävs längre fram.
2. Ärvd hot-styrka från Android men den kommer minska fram till lanseringen.
3. Att massor är nytt.
4. Funktioner som ligger nära trendernas mitt - Midas touch.
Hade mobilen kommit ut i slutet av november hade det räckt med några få kompletteringar men det gör den inte. Nu krävs mer men det handlar ändå om rena växelpengar och närmast ingenting mot vad mobilen kostat i utveckling eller ens normal marknadsföring. Ändå är just det jag pekar på här det som kommer avgöra därför att detta är åtgärderna som riktar in sig på derivatan av derivatan på vad som påverkar konsumenternas intresse. Och på samma sätt som reklamfilmerna elegant fångade optimerad perceptiv verkan ska vi göra det samma här.
Det handlar om att Wind it Up. Att bygga intresse och längtan när ingen kan röra.
Vi får dela upp det här i några inlägg men det blir säkert klart under den här arbetsdagen. Sådant här är verkligen trivialt därför att som reklam och marknadsföring fungerar har du ingen motpart som kompetent och systematiskt lägger ut budskap för att bromsa effekten.
Här kan vi nöja oss med att peka ut föregående inlägg av betydelse i den nya analysen:
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad
I "make.believe" fångar Sony kraftfulla trender
Fundera heller inte så mycket på varför jag ger er tipsen. Någon av er kanske tror ni vet varför men det gör ni inte. Väldigt lite händer i områden jag följer som jag antingen inte höll för sannolikt eller visste om innan. Att jag har satt fokus på XPERIA X10 har mer att göra med att ge Apple en smäll samtidigt som det roar mig och några jag gillar i Japan och USA av helt andra svårförklarade närmast esoteriska motiv, och givetvis stärker det Sverige. Dessutom ni har kommit så långt - Varför inte ta det hela vägen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar