Diskret stimulerad perception för aktiva besökare och en bättre värld

2009-12-04
INNEHÅLL


1. Bryt vanor utan att störa och få besökaren att se

2. Gladare människor för en bättre värld

3. Bryt annonsblindhet

4. En till metod för samma sak?

5. Bra gjort men en småsak

6. Inspiration är ett starkare alternativ till att uteslutande köpa företag

7. Mer att läsa

Jag har flera gånger sedan länge argumenterat för att små förändringar i gränssnittet kan lösa stora problem även när det rent funktionellt inte är en förbättring. Här diskuteras hur det kan:

  • Få användarna att upptäcka nya möjligheter.
  • Öka intäkterna genom att bryta annonsblindhet.
  • Göra dom gladare och medverka till en bättre värld.

Ett bra exempel är de doodles Google använder. Genom att bryta den invända bilden du percepterar blir du mer uppmärksam på gränssnittet och upptäcker vad det egentligen "säger".

1. Bryt vanor utan att störa och få besökaren att se

För att förstå vad jag menar tänk hur du vanligen använder Google. Du surfar in och skriver sökordet och hittar rätt sida via din invanda metodik. Är det bra? Nja. Bättre vore följande:

  • Du surfar in.
  • En lite förändring i gränssnittet som känns positiv och inte stör väcker upp din uppmärksamhet.
  • Det stimulerar din uppmärksamhet och därmed upptäcker du nya möjligheter.
  • Möjligheterna kan vara hur du söker och nya funktioner Google erbjuder.

Viktigt för att skapa det är just förändringen och den behöver inte vara långvarig. Ett exempel jag använt under evigheter (känns det som) är Googles "doodles". Exempel nedan visar vad en doodle är. Förutom att ge effekten vi diskuterar här sprider den upplevelse av konst och uppmuntrar kunskap genom att länka ett sökresultat relevant för motivet.

2. Gladare människor för en bättre värld

Mupparna Google visade upp flera dagar gjorde samma sak och var i en klass för sig.

Alla figurerna från Sesame street visade. Publicerad på Google.com och ej på Pryltrend.com p.g.a. copyright.

Googles doodles är ju ofta en aning "kunskapsmoraliserande" (vilket länge varit 100% med mina egna idéer kring sådant) men som både jag och andra lärt sig är det komiska också värdefullt och kan möjliggöras respektive möjliggöra på samma sätt. Ökad kunskap kan stimulera till en bättre värld men det kan även ett gladare humör och just nu kanske det är mycket viktigare. Även små åtgärder kan ha effekt när de läggs i bredd.

Blir folk lite gladare sprider det sig lätt. Ett bättre humör gör oss mer toleranta, mottagliga för nya idéer och viktigast mindre mottagliga för fundamentalism, främlingsfientlighet eller för att i grupp "överreagera".

3. Bryt annonsblindhet

Annonsblindhet innebär att besökarna tänker bort annonser. Det är inte positivt för webbplatsen som får mindre intäkter. Lika lite är det bra för besökarna eftersom:

  • Diskret snälla annonser av typen Adsense använder stör egentligen inte.
  • Intäkterna de genererar möjliggör innehåll och bättre funktioner.
  • De kompletterar besökarna med saker de inte sällan egentligen sökt efter med webbsajten inte erbjuder t.ex. en produkt via annonsen hos en nättidning eller blogg.

Genom att aktivera besökarens perception bara en aning så att de lyfter blicken från den invanda användningen (t.ex. surfa in på Google, skriva sökord och gå till webbsajten) upptäcker de oftare (pekar min metodik på men jag har inte testat det med statistiskt uppföljning på denna metodik där man gärna just ska nå ett ordentligt antal läsare vana vid ett gränssnitt sedan många år då just det är extrempunkten) möjligheter som annonserna visar upp.

Effekten på intäkter behöver inte bli enorm via små förändringar men för en stor aktör blir det ändå mycket pengar.

4. En till metod för samma sak?

Jag såg idag att Google gjort en "förändring" som kanske kan ge samma effekt. Länkar och inställningar under sökrutan visas inte direkt utan med några sekunders fördröjning. Om detta inte orsakas av ett problem med min webbläsare (vilket känns tveksamt) är det enda motiv jag ser för det just att åstadkomma denna effekt.

Viktigt är att åtgärder aktiverar perception men utan att störa. En metod för att mäta om någon störs av det som även personer utanför kan utnyttja utan att behöva ha "försökspersoner" är att följa upp respons bland bloggar och sociala medier. För denna åtgärd gissar jag att ett fåtal överhuvudtaget brytt sig i att skriva något och de som märkt det är personer som har "ovanligt" högt fokus på Google. Har jag rätt i det är åtgärden riktig under en begränsad period för att sedan växlas till något likartat.

5. Bra gjort men en småsak

Givet att Google varit så låsta i ett tänk hade det faktiskt varit tämligen imponerande om de klarat att se den här möjligheten. Sådant är ovanligt annat än under ekonomisk kris eller något annat som stressar. Istället brukar stora företag tvingas till att köpa aktörer för att ta in ny inspiration. Likväl ska sägas:

Tillämpningen är en småsak. En trivialitet.
Bara för något begränsat som Adwords går det att ta mycket längre utan att någon störs av det eller just någon utvecklingskostnad.

Färger är en sak att arbeta och där vet jag att Google sannolikt tänkt längre än vad jag gjort (jag har knappt tittat på det området) att döma av deras nya gränssnitt. Ändå potentialen som ligger här har varken Google eller någon annan ännu knappt mer än vidrört. En del har nått längre än andra som t.ex. Nintendo:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Andra har sett möjligheten men kanske ännu inte helt förstått hur de ska ta sig dit:

I "make.believe" fångar Sony kraftfulla trender

Fast för kommersiella tillämpningar är vad som är naturligt och bäst inom alla nya kunskapsområden oavsett vad det handlar om att ta det steg för steg. Tillämpning behöver gå lugnt dels för att "vänja" kunden men ännu viktigare för att bygga egen kunskap.

Ändå precis som jag skrev ser jag ingen inom det kommersiella området som gått längre än till småsaker. När jag om ett antal år kanske skriver min självbiografi och förklarar vad vi gjorde politiskt bakåt i tiden i en viss diktatur (även om det föll bakåt när jag brändes ut och tappade lusten) lär möjligheterna framgå mycket mer men i väntan på det kanske följande avsnitt är läsvärda.

6. Inspiration är ett starkare alternativ till att uteslutande köpa företag

Det är inte fel för en stor aktör att börja köpa kunskap och innovationer. Tvärtom vore det direkt dumt att avstå från det eftersom initial utveckling inom kunskapsintensiva områden är lätt riskabelt. Samtidigt köper stora aktörer också inom områden där man troligen hade haft något bättre om det dykt upp "spontant" i organisationen "naturligt".

När företag växer minskar dock sådant allt mer och problematiken har att göra med att medarbetarna fastnar i likställda intryck. Egentligen förklarar man det bäst med att jämföra det med självcensur för situationer där inget krav eller behov av det finns. På det kommer att destruktiv kultur lätt sprider sig där frågor för vilka uppfattad belöning kan upplevas finnas får enormt fokus (lön, optioner, aktier o.s.v.) och när medarbetarna sitter och följer aktiekurser på arbetstid ska det tas som en varning om att allvarliga problem finns.

Jag menar dock att mina idéer tillämpade på ett annat sätt motverkar de här problemen mer effektivt än något annat jag hört talas om. Just det man "tappar" som tvingar fram det går att få in via nära nog kostnadsfria åtgärder. Det handlar om att föra in ny inspiration och nya intryck effektivt utan höga kostnader. Effekten kan bli mycket god även om det också lätt blir "turbulent" då främmande intryck kan väcka känslor jämförbara med främlingsfientlighet. Avseende detta har jag faktiskt implicit gjort en del försök genom åren med fina resultat (om än aldrig "officiellt").

Tänket bekom det känner jag också går att ta längre och går att applicera på hela världen. En orsak till varför jag menar att Google Translate är viktig har att göra med det:

Google Translate skapar en bättre värld

Idéen jag förde fram om en musikspelare med en ny typ av funktion förklarar också ungefär vad det handlar om (för ett mycket mer begränsat område):

Värdet av "Tao" i Youtube

7. Mer att läsa

På Pryltrend diskuteras samma typ av tillämpning på samma försöksobjekt i följande inlägg:

Googles nya gränssnitt imponerar

Google Sidewiki kanske intressantare än den verkar

Japanska kulturen färglägger Google

Här har jag också nu börjat följa Sony om än bara för deras kommande mobiltelefon XPERIA X10.

XPERIA X10 bevakas: tester, teknik, reklam och försäljning

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad

Just avseende annonsblindhet har det tidigare diskuterats längre tillbaka på SEOTaktik.com. Inläggen där ska dock uppdateras och flyttas över till Nyhetsbloggen.com och kommer då lyftas fram. Även om de just i sina tillämpningar når längre än något annat åtminstone på svenska känns det bättre att göra så.

Detta inlägg är kanske också relaterat:

Madonna - Causing a Commotion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar