Här har vi en reklamfilm för World of Warcraft uppladdad på Youtube Januari 2008. Den är med andra ord ganska gammal. En mer genomtänkt analys är mer intressant för Blizzards färskare reklamfilmer men vi kan ju ta en snabbtitt på den här.
En diskret sensuell kvinna
Vad är bra med den här reklamfilmen? Tja Blizzard har alltid attraherat yngre män mer intresserade av yta än intellektuell utmaning. Figuren i reklamfilmen föreställer jag mig kan uppfattas attraktiv av yngre män och det är säkert vad man försöker skapa nytta av när hon växlar från långkjol till en baddräkt (?) och kastar en slängkyss till tittarna:
Just avseende den effekten är det upplever jag tämligen bra gjort för en reklamfilm:
- Det är inte för tydligt. Hon gör t.ex. inga "provocerande" rörelser.
- Istället används diskret korta tider rösten för förstärkning och på en lagom nivå för en reklamfilm.
- Sensuell röstförstärkning har lagts till rätt klädsel d.v.s. när hon bär långkjol.
- Hon fnittrar rent av.
- Ord har känslomässig påverkan så som visats i flera studier och det används för att samspela med föregående: "I am an extrem lover [...]" men i ett nytt kontext där det inte provocerar.
Väldigt oskyldigt men säkert inte helt utan effekt hos "mottagargruppen" bland ungdomar.
En kvinna med inflytande i spelet
Nu har jag aldrig spelat Word of Warcraft men mitt intryck är att en komponent vanlig i den här typen av spel sedan evigheter (d.v.s. långt innan de blev grafiska) är den känsla av belöning det innebär att samla på sig egenskaper och verktyg som möjliggör saker. Vi har samma "fenomen" i verkliga livet liksom för den delen sociala media via antalet "kontakter" eller precis vad som helst som tycks ge dig större möjlighet och/eller status (för en näraliggande diskussion läs här). I reklamfilmen understryker Adreena flera gånger hur kraftfull hon är och ett par exempel har vi nedan:
"I am a angel of the divine."
"i am a goodness of the [Något svårt att höra]."
Att kombinera den faktorn med föregående är alldeles utmärkt. Det är ungefär samma delar av vår hjärna som reagerar på båda. Det handlar om att samla på sig en massa prylar och få kvinnan, och yngre män är känsligare för det.
Är det en bra reklamfilm?
Det här verkar för mig som utomstående vara en bra optimerat sensuell World of Warcraft kvinna:
- Ser tämligen bra ut.
- Pratar sensuellt.
- Har en massa förmågor viktiga i spelet.
- Kan göra imponerande saker.
Därmed inte sagt att det är en bra reklamfilm. Utan att ha kontrollerat statistik är nog mitt intryck att den kundgrupp mest mottaglig för reklamfilmen redan var kunden vid den tidpunkt datumet för filmklippet indikerar.
Ändå är givetvis kostnaden för att producera det här obefintligt och det finns naturligtvis en poäng med för ett stort koncept att släppa ut sådant här regelbundet för att hålla viktiga kundgrupper nöjda: ge dem något att blogga om, e-posta till varandra, sprida och fylla upp sociala media med (och vad de nu gör mer med det) o.s.v.
Det ökar varumärkets utrymme på nätet och håller det levande. Antar vi att den används på det sättet snarare än i kostsamt stora kampanjer var den säkert lyckad.
Mer om reklam
Några inlägg i urval om reklamfilmer på Pryltrend:
Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler
Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad
Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring
Fler inlägg om reklam och reklam hittas via:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar