Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler

2009-12-01

Liv Rundgren Tyler är en amerikansk modell och skådespelerska född 1977 och dotter till Steven Tyler (sångare i Aerosmith) och Bebe Buell (modell och sångerska). Hennes kanske största roll var när hon spelade Arwen Undómiel i Sagan om ringen. Hon har sedan 2003 varit ambassadör för FN:s barnfond (UNICEF) representerade USA.

Här deltar hon i en reklamfilm för Nintendo DS som kom under maj 2008:

Hennes roll i Sagan om ringen är viktig

Först kan vi peka på att hon haft en storroll i en Sagan om ringen - En världens mest kända filmer. Både filmen och boken har dessutom en "särskild" ställning hos flera kundgrupper som ofta och gärna köper spelkonsoler. Det kan lätt illustreras med den enorma mängd dataspel på det temat som kommit genom åren. Till olika Nintendo har genom åren åtminstone följande kommit:

Lord of the Rings: Conquest Nintendo DS 2009
The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Wii och Nintendo DS. 2009
The Lord of the Rings: The Third Age (GBA) Game Boy Advance 2004
The Lord of the Rings: The Third Age (EA) Nintendo GameCube 2004
The Hobbit Nintendo GameCube 2003
The Lord of the Rings: The Return of the King Game Boy Advance 2003
The Lord of the Rings: The Two Towers Game Boy Advance 2002
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Game Boy Advance 2002

Tänk här på att filmerna kom 2001, 2002 och 2003. Vi ser därför en topp när det gäller dataspel. Ändå framgår att trots att temat blev en aning uttjatat dom åren har det redan i år "återhämtat" sig och två dataspel kom till Nintendo DS.

En kvinna i rätt ålder?

I analysen av en tidigare reklamfilm för Nintendo DS inriktad på Japan skrev jag:

"Nintendo DS är som bärbar spelkonsol lika relevant för vuxna som barn. Faktiskt var en mycket viktig del i Nintendos strategi både för Nintendo DS och Wii att nå ut till nya grupper av spelare. Det klarade Nintendo och nådde exceptionella försäljningsnivåer."

Från: Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring

Kvinnor åtminstone över 30 år är väldigt sällan dataspelare. Att rikta in sig på kvinnor som passerat 40 år är sannolikt svårt. Däremot med rätt koncept kan man nå kvinnor åtminstone mellan 30 och 35 år, och kanske längre upp än så. Riktar man in sig på dessa med den typ av skådespelerska Liv Tyler är når man även yngre kvinnor.

Reklamfilmen kom under maj 2008 och Liv Tyler var därför (sannolikt) närmare 31 år fyllda. Hennes ålder verkar därför vara utmärkt. Att man inte tog en skådespelerska runt 35 år kan bero på Tyler ansågs passa bra mot dessa också. En annan möjlig orsak var att Nintendo kanske såg från erfarenheten i Japan att den åldersgrupp nya dataspelare bland kvinnor man kan nå ligger något längre ner.

Vilka åldersgrupper Liv Tyler är optimal för är svårt att bedöma men allmänt jag skulle gissa på 25 - 30 år. Just för den här typen av reklamfilm kanske det rent av ska ner några år. Jag har heller inte försökt följa upp hur Nintendo DS klarat att nå olika åldersgrupp bland kvinnor men ska e-posta med dom och höra om de har lust att en indikation eller om de känner till publicerad statistik.

Känd från något positivt

Att Liv Tyler arbetat med UNICEF bör vara en fördel om det är välkänt. Arbete för en bättre värld hör till vad folk senaste åren allt mer värderar och mer och mer kopplat till produkter och tjänster. Ett exempel på det är Rättvisemärkt.

Kanske värderas detta mer hos kvinnor och att den skillnaden var större tidigt under 2008 än nu i slutet av 2009? Jag tror det.

Är Brain Age2 rätt dataspel att visa?

I reklamen spelar hon Brain Age2 avsett för att hålla hjärnan i form. Den typen av dataspel har växt till sig ordentligt senaste åren men kvinnor i den åldersgrupp Liv Tyler nog bäst passar är knappast några stora kunder. En viss medvetenhet fanns troligen för det genom att den övning från spelet som visades upp var piano:

Frågan är varför man valde just Brain Age2? En möjlig orsak är att man kanske inte har så många dataspel som passar kvinnor i den här åldersgruppen i Nordamerika.

Det här med piano tror jag förövrigt är något som kanske passar den här åldersgruppen men i Japan snarare än USA. Där har ju olika musikspel varit populära länge med början i arkaderna och inte minst attraherat yngre kvinnor i tonåren.

Ett av de första var Dance Dance Revolution som kom 1998. Vi inser från det att en del av spelarna av det och andra arkadspel som kom dom åren hunnit komma upp en bit i åldrarna. I Europa och USA tror jag vi har samma trend men att den kom mycket senare. Musikspelen introducerades förvisso inte långt efter och även så till spelkonsoler men riktigt populärt blev det nog senare.

En flera varianter av Dance Dance Revolution. Denna är inriktade på barn.

Att spela piano för att träna hjärnan tror jag därför inte riktigt är vad kvinnor i Europa eller USA mellan 25 och 40 år är intresserade av att göra. Jag tror egentligen inte att de är intresserade av några andra musikspel på bärbar spelkonsol heller (eller stationära spelkonsoler).

Liv Tyler känns för japansk

Man kan också ha synpunkter på hur Liv Tylers används i reklamfilmen. Jag får en känsla av man tänkt lite för mycket japanskt både för röst och ansiktsuttryck.

Två bättre reklamfilmer byggda på koncept?

Jag tror den här reklamfilmen kan ha haft viss effekt men kanske inte på de åldersgrupper man riktade in den på. Verkan tror jag snarare låg på betydligt yngre kvinnor men dessa hade man kanske kunnat nå på bättre sätt. Låt oss lämna dom åldersgrupperna och istället fundera på hur man kan nå vuxna kvinnor vilket är svårare.

Paketering och reklam för äldre

En variant är att mycket tydligt göra en paketering inriktad mot äldre kvinnor. Paketeringen ska givetvis gälla träning av hjärnan eftersom det är något som efterfrågas bland äldre. Paketering behöver innehålla Nintendo DS, ett eller två dataspel för att träna hjärnan och kanske en programvara runt språk användbar när man reser eller liknande. En bok bör också att stoppas in i det hela eftersom det passar åldersgruppen och gör att dom känner större förtroende för paketeringen.

Någon anledning till att uteslutande ha kvinnor i reklamfilmen finns inte utan man kan ha ett äldre par. Det tror jag passar bra för kunderna vilka jag huvudsakligen tror är äldre kvinnor som köper till båda respektive deras yngre släktingar. En motsvarande paketering inriktat för att köpas av äldre män själva behöver göras annorlunda och i fler varianter (t.ex. med schack, korsord m.m. för dom som redan spelar det).

Paketering och reklam för yngre kvinnor

Att hitta en paketering som passar yngre kvinnor borde egentligen inte vara så svårt. Kost, hälsa och motion paketerat tillsammans kanske kan fungera eller tydligt inriktat på viktminskning och viktkontroll. Mode och skönhet är annat som kvinnor i alla möjliga åldrar handlar en produkter runt och är allmänt intresserade av.

Möjligheterna här begränsas av vilka spel och programvaror som finns att tillgå. Även av antalet som skulle behöva paketeras tillsammans genom att kostnaden kan bli för hög. Då hamnar man lätt i att det är spelkonsolen som samlat koncept som ska säljas och då behöver man göra det via ett spel eller en livsstil.

En livsstil kan visas med vad skådespelerskan gör, hur hon ser ut och hennes hem. Det gör man naturligtvis delvis redan i denna reklamfilm och ännu mer i:

Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring

Här behöver man dock ett större fokus på livsstilen. Åtminstone om man utgår från att det krävs många dataspel för att ge något konkret och att de som finns kanske inte riktigt passar åldersgruppen.

Det handlar om att lägga mer tid på känslan hos livsstilen. Hon gör något med Nintendo DS i olika situationer som upplevs rätt av kundgruppen. Kanske yoga, äter hälsosamt på restaurang, springer, lagar en exklusiv sallad i hemmet, köper kläder, fotograferar (Nintendo DSi har digitalkamera), är social via spelkonsolen, lär sig något av intresse i åldersgruppen (språk?) o.s.v.

Samtidigt lägger man mycket kortare tidsperioder där skärmen med respektive spel visas. Omslagen och namnen på spelen visas också mycket kort förutom kanske en sista bild med ett eller ett par av spelen liggande tillsammans med spelkonsolen. Där kan man ha en neutral bakgrund snarare än det trendriktiga hemmet.

Fler reklamfilmer på Pryltrend

Några till reklamfilmer Pryltrend skrivit om:

Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Reklamfilm där hemelektronik blir "vapen"

Fler inlägg om reklamfilmer hittas i:

Reklam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar