Youtube kanske kan film- och musikhistorien

2009-12-01

Rekommendationerna Youtube ger baseras åtminstone delvis på de sidor man surfat på. Där har jag nyligen surfat flera inlägg jag själv skrivit med Gambler med Madonna. Nu rekommenderade Youtube ett filmklipp med namnet Vision Quest (1985) - Crazy For You:

Ingenstans på sidan finns något sagt om Gambler men Madonna sjunger delar av den i filmklippet som är från filmen Vision Quest. I filmen sjunger hon dessutom Crazy for You. Det verkar därför troligt att Youtube har kunskap hur musik relaterar till varandra avseende förekomst (film, album, singlar, CD o.s.v.). Nu när jag lagt märke till det en gång lär det bli tydligt snart om det mot förmodan inte stämmer i så fall får jag återkomma men det är en enkel och bra sak så såklart har Youtube detta och troligen mer än så.

Här kan det handla om att både Gambler och Crazy for You kom ut tillsammans på en singel: US Sire Records Back to Back Hits 7" single. Eller att de båda var med i samma film.

Kanske hade båda sakerna betydelse. Det ger kan influenser från två typer av kulturyttringar och det borde vara vad som ger störst värde:

  • Har man lyssnat på musiken kanske man är intresserad av filmen eller blir det när man upptäcker filmklippet (jag kände inte till filmen innan).
  • Surfar man på sidor om filmen kan man vara intresserad att lyssna mer på musiken.
  • Surfar man sidor om den ena låten (t.ex. på Youtube) kan den andra också vara kul att höra.

Tidigare inlägg om Youtube i urval:

Youtube fångade stark trend

Vill du själv göra filmklipp att ladda upp på Youtube kan den här köpguiden vara bra:

Köp rätt videokamera

Ännu fler artiklar och nyheter om Youtube finns i följande kategori på Pryltrend:

Youtube

1 kommentar:

Swedish Research sa...

En till möjlighet jag inte hade tänkt därför att jag aldrig tittat på videoformat är att de digitala har det analoga separat och kan tolkas. Eller ev. troligare att transkription finns och kanske sugs in någonstans.

Men jag tror nog lösningen jag pekade är vad som fungerar bäst runt rekommendationer.

Skicka en kommentar