Gulliga hundvalpar gör dig glad

2009-12-11

Jag skrev igår ett inlägg där värdet av gulligt diskuterades. En möjlighet jag pekade på är att gulligt kan hjälpa till att göra världen bättre. Det är inte en lösning som ensamt kommer innebära stora förändringar men det kan göra mycket annat lite lättare att få att fungera bra.

Foto: Chad Miller Licens: CC by-sa 2.0

Orsaken är att gulligt gör många lite gladare. Alla gillar att bli glada och därför ger gulligt dessutom bra med trafik. En av ett antal saker som inte sällan uppfattas som gulligt som jag pekade på var:

1. Djur och barn är alltid gulligt för "alla".

2. Stora ögon är allmänt gulligt även när det inte handlar om barn, kattungar eller hundvalpar. Det är mest använt i anime, manga och annat tecknat.

Från: Gulliga vapen för en snällare värld

Nu uppges inte temperaturen ha ökat så mycket man räknat med sista åren. Jag är dock inte alls säker på att man korrekt räknat in den energi som tagits upp när isberg, tundra m.m. smält. Där läste jag någonstans igår tror jag att ett enormt isberg oväntat fallit från Antarktis (ska kontrolleras och följas upp eftersom jag inte hittade nyheten nu).

Börjar klimatförändringarna nu gå för snabbt behöver din hund en flytväst...

Hund med flytväst

Att temperaturen inte ökat sista åren kan kanske snarare vara ett tecken på att man gått över en tröskel? Att polarisen förbrukas för snabbt? Att den inte reflekterar tillräckligt med värme därför att den nu smälter för snabbt?

Rapporterat av Svenska Dagbladet upptäcktes ett annat gigantiskt isberg så sent som under mitten av november:

Gigantiskt isberg på drift

Mer om klimatförändringarna:

Sibirien oroas över klimatförändringarna (SR)

Klimatförändringarna (Miljödepartementet)

Solceller laddar din bärbara spelkonsol (Pryltrend)

Julklappar som är bra för miljön eller hjälper till med att kanske bromsa förändringen tycker jag kan räknas in i snälla julklappar. Snälla julklappar tror jag blir årets julklapp:

Årets Julklapp 2009: Snälla Julklappar

Att mottagaren får något konkret själv tror jag är viktigt. Jag tror folk gärna vill ha något de kan äta eller göra något med. Vi får försöka hinna att fundera över vad det skulle kunna vara. Kanske frukt skördad från träd som planterats för att binda koldioxid?

Ge snälla julklappar till din familj och husdjur.
Foto: Michael Peligro Licens: CC by-nd 2.0

Flytvästen kanske kan vara den snälla julklappen din hund behöver? Om du ofta är på sjön eller tror att klimatförändringarna kommer börja gå riktigt snabbt?

Fler hundvalpar och en diskussion om vad som gör djur kawaii finns i:

Mest Kawaii? Valpar eller Kalvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar