Lunch och middag: Färdig grönsaksblandning och makrill

2009-12-26

Här har vi vad jag åt 25 december. Färdig grönsaksblandning från Findus med massor av nyttiga grönsaker som broccoli, sockerärtor, spenat m.m. Den ena av dom har dessutom "fetaost" och små trevliga nötter. Till dom åt jag makrill i burk men alla gick inte åt så jag har tre stycken burkar kvar att äta idag:

Det finns säkert många som klarar att äta hälsosamt jämnt utan sådana eller andra åtgärder. Många av oss tenderar dock att ganska lätt tappa goda vanor. Viktigast för oss är att lära oss hur man när det händer kommer tillbaka till sunda vanor. Min metod är enkel:

Att fotografera och blogga det man äter har flera gånger tidigare hjälpt mig hitta tillbaka till nyttig kost när man en period ätit sämre.

Det finns åtminstone en publicerad studie som pekat just på att detta fungerar för fler än mig. Värdet för mig kommer kanske genom att man skapar ett implicit "grupptryck". Det trots att jag är väl medveten om att väldigt få läser enstaka inlägg även den här typen. Dessutom föredrar jag en viss elegant i inläggen och tveklöst blir det mindre snyggt med ohälsosam mat (och för mig kanske det är viktigast).

Broccoli är förövrigt kanske den grönsak jag gillar bäst. Den är välkänt nyttig så man får värde och man känner man känner sig duktig som äter den. Värdet kanske har att göra med det man pekade på i den här studien:

Researchers Find Formula for Selling ‘but-It’s-Good-for-You’ Products

Nyttigt bör inte bara ge ett stort långsiktigt värde utan även åtminstone lite upplevt värde kortsiktigt. Det gör det lättare att skapa goda vanor med det.

Vidare smakar broccoli bra och går att ha till "allt": sallader, kött, fisk, fågel...

Några recept med broccoli:

Broccoli- och potatissoppa

Broccoli Cheesecake

Het kyckling- och broccolisallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar