En japansk kvinna i rött jag betalade för

2010-01-08

Jag köpte ju en gullig japansk kvinna i blått för att ge i gengåva för ett trevligt (men lite kanske passande "otäckt") vykort jag fick:

Gulligt vitt te ska vara vitt needles
En japansk kvinna i blått jag betalade för

Av det kan vi först och främst lära något om internet. I Japan under den feodala tidsåldern när de stora husen förberedda sig för att gå krig utbyttes gåvor och gisslan. Så är det också på internet men de låga kostnader och den fria konkurrensen gör att man behöver pressa kostnaderna. Emedan man under 1400-talets Japan kanske hade skickat 10 kvinnliga och 10 manliga släktingar är ett vykort idag det lämpliga.

Nu tyckte jag att Fleurs bleues (tidigare felaktigt kallad Misstigri) jag köpte för att skicka till House of tea var alldeles för gullig för att inte behålla så jag köpte en klon. Dessutom tyckte jag att hon såg ensam ut så jag köpte en syster till henne - Athéna:

Hon passade bra genom att Fleurs är en kvinna i blått medan Athéna är en kvinna i rött. Båda färgerna har vi diskuterat och följt i exempel och fallstudier liksom forskningsstudier (se länkar sist i inlägget). När det gäller kvinnor i rött har vi sett i en forskningsstudie att de kan uppfattas mer attraktiva men jag tycker båda är vackra.

För att skicka Fleurs i köpte jag ett kuvert. Jag tyckte det kändes passande och kostade nästan ingenting (5 kr). Nu när jag tittar på kvittot ser jag också att personalen glömde att ta betalt för det men jag får gå förbi i morgon om jag kommer ihåg det. Nedan ser vi kuverten och alla tre vykorten tillsammans:

I bilden nedan har vi det otäckare vykort jag fick:

Ännu mer gulligt på Pryltrend:

Gulliga bilder behöver ett levande mobilt alternativ
Lunch förstärkt med djupröd gullighet
Gulliga vapen för en snällare värld
Allt gulliga hundar kan för att göra världen bättre
2010 blir det Gulligaste Året någonsin

Mer om färger på Pryltrend:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Blå saker fotograferade på Duka i Uppsala
Varumärket "DELL inspiron" analyserad
Google "pekar" med röda äpplen
Blå öl köpt på Baren Baren
Gulliga gula reflexer glatt leende och ficklampa med blåttljus
Är vitt årets julfärg?
Hur politiker ska fotograferas
Färger behöver ljus för att inte vara otäcka
Foton med blått är kreativa
En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)
Shania Twain - Ka-Ching! I Röd Klänning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar