Här har vi ett intressant vykort jag köpte idag:
Färger började vi följa på Pryltrend med ett inlägg där vi särskilt diskuterade blått och rött ufirån ett antal studier:
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
En association mellan blått och kreativitet är möjligt och det gör bilden intressant på flera sätt:
1. Är det inte kreativitet pingvinen längst till höger behöver? Åtminstone är det säkert lätt för människor att uppfatta det symboliskt åt det hållet.
2. I en artikel på Nyhetsbloggen förklarade jag prototyper i språket. En prototyp är det subjekt i en kategori som uppfattas som mest typisk. I den första publicerade studien rörande detta gjorde man tester bl.a. med fåglar där testdeltagarna fick betygsätta "hur mycket fågel" respektive subjekt var. Pingviner ansågs vara mindre fågel än t.ex. sparvar:
Prototyper uttrycker språkets kategorier
Att tänka utanför sådant kan både ge upphov till irrationella föreställningar (denna risk är troligen något högre hos personer med tydliga trosföreställningar eftersom det konkret tycks ge lägre aktivitet i en för detta viktig del av hjärnan) men också när de bryts verka stimulerande och utvecklande.
Att betrakta en pingvin på vykort kanske därför är just stimulerande för kreativiteten? Det ger nya intryck av fåglar därför att även om vi vet att pingviner finns handlar hur vi uppfattar subjekt i kategorier oerhört mycket om hur ofta vi ser dom.
3. Det är möjligt att det framgår dåligt på bilden men vykortet är väldigt ljust. Det gör att bilden känns positiv och upplyftande. Hur ljus påverkar våra känslor och tolkning av omvärlden har diskuterats bl.a. i:
Färger behöver ljus för att inte vara otäcka (fallstudie på bankomat)
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Avseende bankomaten tror jag att SE-banken har uppdaterat den till en modern skärm och OS (skedde ganska snart efteråt i så fall) men jag behöver testa den en gång när det är mörkt ute också. Jag tror dock att de gjort det och att vi nu faktiskt har några fler som använder den. Den typen av snabba åtgärder från företag blir allt vanligare och orsaken ligger ofta i att de bevakar sina företagsnamn på näten.
4. Fotot fångar dessutom fler men mer komplicerade faktorer från den metodik för marknadsföring och reklam jag arbetar på i dess del perceptio. Förutom egenskaper i själva motivet rör det också själva ramen och kanske på flera sätt (bl.a. via likheten med TV):
Detta diskuteras dock bäst separat längre fram därför att det kommer kräva en mycket omfattande diskussion och en hel del referensmaterial behöver först komma till på min hedonimeter.org.
5. Fotot presenterar också ett problem att fundera över. Hur ska fåglarna bakom göra nu? Har man kunskap om pingviner har man ju redan svaret (situationen är väldigt normal för pingviner). För dom som saknar den kunskapen kan det vara stimulerande att först själv fundera över vad som kommer inträffa och varför pingvinerna gör på det här sättet.
En liten ledtråd finns här.
Sammantaget tycker jag därför att det verkar vara ett bra vykort för den som vill stimulera sin egen eller andras hjärna en aning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar