I svensk blockpolitik framställs de båda "sidorna" som röda och blå. Det samma gäller mer generellt för gamla tidens politiska ideologier där politiska idéer "vänster" respektive höger ofta framställs som röda respektive blåa. Framställning med en blå och en röd sida är åtminstone i Sverige praktiskt eftersom respektive "sida" samarbetar mycket nära med varandra och är i vissa saker numera mer som två partier.
Viktigast ger det två tydliga sidor som media lättare kan presentera och det är egentligen nästan uteslutande i media som färgerna används. I tryckta Expressen har jag t.ex. sett hur de just "ställer" en politiker mot en annan från respektive färg som får besvara en fråga. Jag tror Expressen kallade det "Blåa laget mot Röda laget" eller något liknande. Skulle vi inte haft den nuvarande politiska situationen skulle betydligt mer redaktionellt utrymme ha krävts i varje nummer. Det hade varit kanske inte oroande men onödigt eftersom plats tas från annat trots att i praktiken efter nödvändiga kompromisser i riksdag ändå kommer ner till ett fåtal alternativ varav egentligen aldrig annat än två är möjliga och ofta endast ett.
I Aftonbladet har det här exemplet både på hur två färger förenklar och tydliggör både i tidningen och i TV:
Presentation av nyhetstiteln blev kanske lite olycklig i min webbläsare men jag har en gammal 15" monitor.
Red Team mot Blue Team
Begreppet med att ha ett rött och blått lag har vi också inom krigssimulering även om jag aldrig uppfattat att vi använder begreppet i Sverige. Däremot i USA är Red team ett vanligt begrepp bland myndigheter och näringsliv. Det röda laget representerar fienden och färgen torde komma från gamla Sovjetunionen. Blåa laget är den egna sidan d.v.s. hela USA, en myndighet, en stad, det egna företaget eller vad vars försvars- eller angreppsförmåga ska utvärderas.
Vanligt är begreppen inte minst inom utbildning. Det kan t.ex. vara del av en kurs eller en längre utbildning. Åtminstone när vi rör oss inom IT- och informationssäkerhet som ju gärna lånar mer macho-artade termer (vilket också är klokt eftersom det kan verka motiverande och motverka negativa stereotyper) är det röda laget regelmässigt angripande. Typiskt ska angreppen också komma ganska överraskande även om en tidsperiod givetvis sätts av.
Ett exempel på hur det kan gå till såg vi dagarna när mina vykort övade med varandra. Det röda laget började med att planera i hemlighet:
Därefter smög de iväg och spionerade på det blå laget:
Vi ser i bilden att de inte verkar oroade och knappast har upptäckt det röda laget. Förklaringen är att det röda laget är under kanten som sticker ut och det blå laget har placerat sig så att de inte ser där nere:
Mer än så blev det inte eftersom jag känner att mina blåa vykort ännu inte var riktigt redo för något annat (eller riktigare var det svårt att komma på något som gick att göra med vykorten). Typiskt skulle dock det röda laget utnyttja informationen de samlat in för att:
- Identifiera lämpliga tidpunkter att angripa.
- Ha förståelse för vilken typ av angrepp som kan vara effektivt.
- Planerat för alternativa strategier som kan visa sig nödvändiga.
- Inse att det kan gå fel så att de förstår hur de ska ta sig ut.
- Och inte minst ha en klar bild av vad de faktiskt ska uppnå.
Just det sista uppfattar jag ofta saknas men åtminstone inom IT- och informationssäkerhet bör sådana övningar då snarare ses som penetrationstester och jämförbart. Vid red teaming ska en agenda som resulterar i mål finnas.
Vad är speciellt med blått och rött?
Vad som egentligen är intressant att fundera över är om färgerna blått och rött har egenskaper som gör dem mer tilltalande att ställa mot varandra. Båda färgerna har vi diskuterat tidigare och rött tycks kunna skärpa uppmärksamheten. Blått kan istället ha en relation till kreativitet. Båda sakerna är givetvis sådant som alla har nytta. Egenskaperna kanske därför gör att färgerna gärna används i sådana sammanhang?
Detta har jag inte försökt kontrollera än och den här postning kan ses som det första steget att göra just det.
Mer om färger
Följande inlägg diskuterar forskningsstudier rörande både rött och blått:
Google "pekar" med röda äpplen |
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Läs mer om blått:
Varumärket "DELL inspiron" analyserad
Blå saker fotograferade på Duka i Uppsala
Blå öl köpt på Baren Baren
Foton med blått är kreativa
Läs mer om rött:
Google "pekar" med röda äpplen
Shania Twain - Ka-Ching! I Röd Klänning
En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)
Fördjupa dig i red teaming
Följande nättidning har flera läsvärda skribenter och av och till riktigt fina artiklar:
Det här ganska omfattande dokumentet är egentligen av föga värde för de flesta avseende innehåll. Däremot kan det lite inspiration från en aktör som inte bara tar dessa frågor på stort allvar utan också förstått vikten av att uttrycka sina idéer i ofta väldigt långa dokument:
US Army FM 3-13 Information Operations Doctrine, Tactics, Techniques, and Procedures
Red Team Journal har en separat länklista med resurser som också kan vara värd att ta sig en titt på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar