Gwen Stefani feat. Damien Marley Now that you got it

2010-01-31

Now that you got it med fenomenala Gwen Stefani har jag tagit med förut också men med ett annat filmklipp. Här har vi den nu med den riktiga videon:

Jag tyckte videon var intressant därför att den är väldigt gulligt gjord. I arbetet med min metodik kring reklam och marknadsföring känner jag till ett antal faktorer som rör sig i det gulliga men de flesta kvarstår att identifiera och nästan alla att dokumentera.

För att ta en faktor vi lekt tydligt med ett tag bl.a. här i labbet på Pryltrend och även på diverse andra ställen har vi color med gul:

Gul är verkligen den gulliga färgen i den betydelse jag lägger i ordet. även luminosus ligger på sådant sätt där det mer förstärker det. Motsatsen till gulligt i min metodik är otäckt och saker blir otäckare när det är mörkt.

Fröken Stefani har givetvis här också ett mycket gulligt kroppsspråk. Det är ett kroppsspråk som går långt tillbaka i evolutionen vilket vi lätt kan se genom att jämföra med en katt:

Katten och Gwen rör sig på likartat sätt. Även musik är så klart väldigt gullig.

Det finns många fler faktorer i videon men jag har som sagt inte nått lika långt med gulligt som andra områden eftersom det var det sista "känsloläget" jag gjorde i den första omgången för dem. Emellertid kommer jag gå över dem alla igen ganska snart när jag tar fram en karta över dem och då tillförs fler faktorer på de flesta. Dessa faktorer är dock mindre viktigare än de förstärkande därför att de är väldigt uppenbara för alla.

Läs mer

Fler musikvideos bedömde eller viktiga för min metodik:

Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)
Samantha Fox- Nothing's gonna stop me now
Avkopplande musik att somna till
Beridna mongoliska krigare ger kraftfull inspiration
2 Unlimited - Twilight Zone
Murray Head - One Night in Bangkok (Chess) (med mappa)
Musikvideo med navigation och en kvinna i rosa
Ljudet av regn (inspelning) för mer inspiration
Avkopplande musik med valar ger ny inspiration

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar