Billig och kreativ kost till min frunch

2010-01-31

Här har vi vad jag handlat på lågprisvaruhuset Willys i Uppsala en bit nedanför mig på Kungsgatan:

Inköpt är salvia vilket jag fint hoppas kommer stimulera mitt minne tillsammans med grönt te och diverse annat för hjärnan nyttigt. Thaibasilika ger nästan allt en trevlig arom. Alfalagroddarna är ju verklig överkonsumtion givet hur lätta de är att göra själva. Cashewnötterna är osaltade vilket är att föredra. Jordgubbarna kostade bara 24.90 kr / kg. Blåmögelosten är riktigt billig och väger 350 gram men kostade bara 34.90 kr. Röda äpplen hör givetvis till vad man mer eller mindre måste köpa, fotografera och skriva om på sin blogg för att den ska få många läsare. Brödet är solruta quinoa. Förutom detta räknar jag med att även koka ägg.

Jag köpte dessutom några särskilda livsmedel att ha om vi blir insnöade mot mitten av februari (jag tror vi reflekterar mer värme nu ett tag norrut därför att så mycket is smälter och snabbt växlande väder kommer vi få se allt mer av de närmaste 20 åren). Nödförrådet bygger jag dock i bästa fall upp bit för bit. Den här gången köpte jag marmelad för socker tillsammans med antioxidanter. Samt två burkar tacosås och en påse extra stark tacomix vilka går fint tillsammans med bönor också lätt att spara.

Fördjupa dig i vad jag äter

Spännande recept kulinariskt överlägsna:

Caesarsallad med citrusstekt bacon, nötter och saftig sallad med blåmögelost
Middagsomelett med blåmögelost, soltorkade tomater, kapris och salami
Mina brända mandlar blev superba
"Rå" oxfilé med rotfrukter och vitlökssmör
Stekta ägg via poesi sensoriskt förstärkt njutelse
Sake - Masumi Karakuchi Ki-ippon

Mer livsmedlen:

Quinoa är proteinrik och näringsriktig | Nyfiken vital
Solrutan – Wasabröds största nyhet sen 1933 | Filipstads tidning
Salvia | Nyfiken vital
Salvia | Shenet
Salvia | Henriette's Herbal Homepage

Varför röda äpplen är så tilltalande trevligt:

Hur röda äpplen 2010 kommer göra världen snällare
Budskap från Google: Offra röda äpplen på din blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar