Sake - Masumi Karakuchi Ki-ippon

2010-01-25

Här är en liten flaska sake jag idag köpte. Närmast medicinskt planerat för tre glas sake när en äldre fallstudie rörande ett varumärke ska konverteras över. Det fodrar åtminstone just nu en personlighet mer kawaii än jag för ögonblicket är. Övning med foton på gulliga hundar och kattungar tillsammans med kamomill te och lite sake bör lösa det.

Masumi är den sake Systembolaget i Svava, Uppsala, normalt har hemma som jag gillar bäst. Den är härligt gul och trots 15% alkohol värmande likt starksprit och detta är den omedelbara känslan när saken träffar munnen. Systembolaget väljer att beskriva smaken (antar jag) efter det enligt:

"Mild, blommig smak med viss sötma, inslag av jasminris, grön banan, päron, jäst och mandel."

Från: Masumi Karakuchi Ki-ippon Junmai Ginjo

Smaken av jäst är ytterst diskret för sake. Jämförelsen med grön banan och päron är elegant riktig just i att mellan smaken efter att saken träffat tungan och du svalt men innan den riktiga eftersmaken kommer är skugga av en svag mix av båda där grön banan ger det syrliga och päron donerat sin diskreta sötma upplevelsen. Mandel finns där och är den smak som växer efter att eftersmaken börjat.

Det är en fin sake även om jag hade önskat en med alla dess smaker men med viss lakrits. Den går utmärkt att dricka både kall och varm. Jag planerar att dricka den fortsättningsvis kall (tog den vid rumstemperatur nu för att göra smakerna övertydliga).

Flaskan är 300 ml och alkoholhalten 15%.

Läs mer hos tillverkaren:

www.masumi.co.jp/english/

Ett tidigare mer komiskt inlägg om sake:

Värmande sake till en japansk kvinna i blått

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar