Teddybjörnar är alldeles gula och bruna

2010-01-11

En tolkning av färgen gul är att den kanske kan liknas vid mer avslappnad tillfredsställelse: angenämt utan oro men också utan motivation eller intellektuell överprestation. Jag har själv alltid upplevt serotonin som lite gult och dess verkan är tror jag en bra jämförelse.

En kul detalj runt gult är att teddybjörnar ofta är gula eller bruna. Brunt är ju "blandningen" av gult och rött så den är ju ganska "gul". Den första teddybjörnen som blev så oerhört framgångsrik bland barn var dock väldigt gul:

Foto: Waugsberg Licens: CC by-sa 2.0

Nedan har vi en butik för teddybjörnar och ytterst passande är den alldeles gul:

Foto: Enoch Lai Licens: CC by-sa 3.0

Hur föräldrar förtrycker sina barn emotionellt med bruna teddybjörnar

Skulle jag gissa tror jag att en gul teddybjörn är vad barn tycker bäst om men att deras föräldrar oftare köper dem en brun?

Foto: Biberbaer Licens: CC by-sa 3.0

Kanske har det gjort bruna teddybjörnar vanligare? De små billigare mjukis djuren som blivit vanliga är kanske en motreaktion? Lägre pris gör att barnen via proxy kan impulsköpa dem i butiken medan större dyrare teddybjörnar oftare köps "genomtänkt" av föräldrarna. Men den här typen av saker ska givetvis just impulsköpas av barnen själva därför det är ingenting som man upplever med bokläsandets eftertanke.

Nedan har vi min teddybjörn och han är brun. Dessutom har han ljusa färger så att han inte ska vara otäck.

Rosa och röda teddybjörnar

Hos äldre dyker givetvis andra färger upp och jag har ju t.ex. sett rosa teddybjörnar. Rosa är ju lite "lossas" rött. "Rött" men utan äldres allvarliga intentionen. Nedan har vi en rosa teddybjörn ytterst typisk för den moderna japanska kulturen:

Foto: love♡janine Licens: CC by 2.0

Här har vi en teddybjörn med en hel del rött och intressant är hur fotografen valt att arrangera scenen:

Foto: Pixel_;-) Licens: CC by-sa 3.0

Den optimala teddybjörnen för små barn?

Om jag ska ta och spekulera lite tror jag att den teddybjörn som är optimal för små barn har följande egenskaper:

1. Gul för det känns tryckt. Samtidigt syns det bra utan att vara tydligt på sådant sätt att det stör uppmärksamheten.

2. Stor i förhållandet till barnet så att den kan upplevas skyddande.

3. Inte vara tung eller otymplig att bära.

4. Hur man ska göra med ögonen är lite klurigare. För små barn tror jag att små ögonen är bättre därför att det gör det lättare att uppleva teddybjörnen som beskyddande (men detta borde jag följa upp).

5. Ljusa färger. Det är möjligt att det gör att den känns "givande" ljus och det kan göra saker mindre otäcka. I min modell över "känslor" (snarast vad i den information vi tar in som ger upphov till känslor) i min metodik runt reklam och marknadsföring är gulligt och otäckt två motpoler:

Emotus

Mer om färger

Färger började vi diskutera utifrån några forskningsstudier i:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

Inlägg om färgen gult:

Färger behöver ljus för att inte vara otäcka
Hur politiker ska fotograferas
Gulliga gula reflexer glatt leende och ficklampa med blåttljus

Tidigare om rött:

Hur röda äpplen 2010 kommer göra världen snällare
Rött och blått krigar ofta mot varandra
Google "pekar" med röda äpplen
En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)

Tidigare om blått:

Varumärket "DELL inspiron" analyserad
Blå saker fotograferade på Duka i Uppsala
Blå öl köpt på Baren Baren
Rött och blått krigar ofta mot varandra
Ett vykort med pingviner, blå himmel och blått vatten
Foton med blått är kreativa
Blåa stearinljus och en blå skål med salt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar