Analys av Googles OS-doodle utifrån faktorer i min metodik

2010-02-12

Jag har tidigare argumenterat att doodles är en metod för att öka intäkter från Adwords genom att bryta vanan där besökare tänker bort annonserna. Dessutom kan det medverka till att öka surfarnas allmänbildning. Idag fick vi följande doodle:

Detta är den kanske mest intressanta vi någonsin haft. Den bryter direkt vanan i perceptionen men utan att egentligen vara enormt störande. Vad jag tror spelar in är:

Den är bredare än normalt och det känns väldigt nytt.Oerhört mycket mer är nytt med denna rörande allt möjligt och det tror jag är viktigt för effekten. Det är välkänt kraftfulla differēns som spelar in.

Nytt kan emellertid vara störande men denna doodle stör inte särskilt mycket trots upplever jag på mig själv hög stimulans. Orsaken är sannolikt:

2. Bakgrundsfärgen är inte störande blå utan mer diskret. Det liknar de blåa nyanser jag på IDG.se märkt har fungerar bra som bakgrund:

Exempel på reklam med en sajt i blått som bakgrund

3. Kanterna går i ljusera blått men är mörkare längre in. Flera faktorer varav inte alla är dokumenterade men skillnaden i färg ligger helt klart i faktorer under mappa. Det för blicken mot mitten.

4. Nära mitten men inte riktigt mitten utan helt menar jag riktigt en aning till höger finns en fackla med rött. Avseende respektive läses bäst:

Profiler tittar åt ungefär samma håll
Fallstudier: Färger

4. Vi har också nästan osynliga berg i bakgrunden d.v.s. absconditus.

5. Även bör orthogonius spela in att man fortsätter titta. Här har nog infectus också betydelse på något sätt.

Det här är ju utmärkt exempel på den typ av statistik Google har som jag allt mer känner en direkt längtan efter för att klara att kvantifiera faktorer. Jag kommer hur som helst behöva skaffa mig en anställning någonstans för även om min trafik är excellent har jag verkligen ingen talang för försäljning vilket jag egentligen aldrig gjort. Egentligen har jag heller aldrig sökt något arbete även om jag haft anställningar liksom konsultuppdrag.

Optimalt är en anställning där man förutom lönen får enklare vägar till statistiken detta levererar (Adwords siffrorna). Förutom Google är där våra större tidningskoncerner lika intressanta men på andra sätt. Google inte minst via Youtube med alla reklamfilmerna och statistiken där kulturella faktorer kan tvättas bort och tidningarna genom att de kan foto bättre och jag tror att vissa metoder för att mäta effekten av dem finns (även om de inte förr använts) givet att man har initierad information om försäljning av tidningar och effekt av såld reklam (implicit räcker).

Jag skrev hur som helst en ansökan till Google tidigare idag som första aktör och skickade till (jag har som sagt aldrig förr sökt något arbete och är ingen expert på det) Stina Honkamaa:

En första ansökan: Google

Den hamnade dock hos någon assistent som e-postade om en webbsida. Verkligen att jag egentligen inte vet hur man gör sådant här. Alltid när jag förr efter några år lärt mig allt om något och börjat med något annat brukar saker flytta mig per automatik (förvisso har det inte nödvändigtvis varit till det bättre) men det var ganska utvecklande bara så här långt.

Statistiken är så lockande. Att skapa den själv går faktiskt men det är sådana onödiga arbetsinsatser för att få trovärdiga resultat. Den är också verkligen nödvändigt för att kunna kvantifiera faktorerna och hur de samverkar, och mycket är så diskret att det verkligen är volym och exakthet som är viktigt.

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

Jo tveklöst att orthogonius (eller om detta separeras ut) verkar här.

Faktiskt i stillbild hör detta till det mest eleganta (ja korrekt det i särklass bästa som går att använda i praktiska sammanhang folk i bredd) jag sett.

Swedish Research sa...

Men alltså överhuvudtaget är den oerhört bra gjord.

Jag kan se faktorer i saker men jag har föga talang för att sätta samman det konstnärligt själv.

Verkligen att jag prioriterat en del tid ett bra tag i ett försök att öva upp det med teckning men det gjorde verkligen ingen skillnad.

Däremot börjar jag få för mig att jag kanske kan komma att kunna skapa musik. När jag skriver egen poesi kan jag ibland börja skapa musik i huvudet till den men givetvis en tämligen onyttig sysselsättning. Vi har så många musiker redan.

Skicka en kommentar