Fallstudier: Komisk text

2010-02-12

Här har praktiska experiment i att skriva komisk text samlats. Det var något av en utveckling att lära sig skriva givet att jag normalt alltid har skrivit forskningsnyheter respektive fakta-artiklar.

Området är kanske inte i sig viktigt men att ha en förståelse för mekanismerna som gör saker roligt är tror jag viktigt för förståelsen av text som kommunikation. Det krävde upplevde jag en direkt producerande erfarenhet.

Ett flertal är självironi vilket jag tror är en enklare form av det komiska för nybörjare:

Lär din man gå fot ständigt nyförälskad i fem enkla steg
Två saker jag stal från Waynes Coffee och en lågpresterande flodhäst
Min moral blir allt mer korrupt
Gulliga bilder behöver ett levande mobilt alternativ

Dessa försöker vara roliga genom att efterlikna och tydliggöra vissa grupper. Dom tyckte jag själv var roligast att skriva men det säger givetvis ingenting om hur allmänt roliga de är.

Kvinnor ska inte avbryta när män pratar försvarspolitik
Ställ konservativa krav på din kvinna och ni blir båda lyckliga
Enkla steg för en glad och motiverad hustru som håller dig nöjd och hemmet välskött

Här leker jag egentligen med en menar jag generell princip för hur människan fungerar som jag framställer på ett sätt som gör den kanske rolig. Ändå tror jag att den samtidigt tydliggör den även om det sannolikt inte sker omedelbart utan mer implicit kring andra frågor längre fram.

Filmade sumatratigrar är inte gulliga nog

I den nedan liksom egentligen fler hånar jag via det komiska diktaturer:

Nationella 1970-talisternas diktatur

Nedan roar jag mig med företeelsen att allt som påverkar positivt i vissa områden alltid tolkas ha något att göra med något vad som helst som man gjort:

Budskap från Google: Offra röda äpplen på din blogg

Det leder till allt från sekter och underliga metoder inom internet marketing vilka båda jag fick med. Sedan om det nödvändigtvis är bättre som jag och inte acceptera något som vi inte kan ta på vet jag egentligen inte om det alltid är bättre.

Det finns många fler komiska inlägg också men dessa kan räcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar