Är mobiler vägen till det absoluta ögonblicket?

2010-02-26

Vad Vic Gundotra vid Google pekar på är självklart riktigt:

"Clearly, the mobile phone is the iconic device of the moment, and we're encouraging a new rule: Mobile First. When we announce new services for desktop computers, such as real-time search, we will debut an equally powerful mobile version. We will take advantage of this new class of smartphone, which is more sensory, acts as an extension of you, is aware of location, and can hear you, speak to you, take pictures and return information in a matter of seconds."

Från: Barcelona: Mobile First

Mobilen bär du ständigt med dig och i ögonblickets impuls kan du givet den tyngd nya mobiler idag har göra vad du har lust till. När vi betraktar mobilen utifrån nuhet blir de ännu intressantare:

Att mäta nuhet via Google

Medan folk på bloggar gör mer genomtänkta reflektioner och filtrerar vad de gör innebär mobiler att de oftare direkt publicerar:

1. De tar en bild som direkt åker upp på en fotosajt automatiskt med applikationen.

2. En snabbreflektion på ett par rader kan skrivas. Vissa gör det säkert till en vana att när de stannar upp någonstans skriva en rad om det.

3. Lokalisering ger möjlighet att lägga det till nuheten så att det också går att följa.

4. Musik, film m.m. som du i ögonblicket konsumerar beroende på plats och tidpunkt under dagen respektive över tiden blir enkelt att följa via tjänster för det.

Listan går att göra hur lång som helst och den största förändring det medför är givetvis den kommersiella prediktionen som blir möjlig. Att skapa ögonblicksbilder av vad som är tillväxt och efterfrågas blir mycket enkelt. Varje typ av preferens eller intresse framgår smidigt och enkelt.

Att prediktera kraftfulla trender

Sedan precis som jag skrev är jag en aning skeptisk till att det bättre predikterar större trender. Det handlar om intresset just nu och den omedelbara prediktionen t.ex. att många rör sig i en viss butik och att det motsvarar en ny vara TV bevakat, större tidningar skrivit om o.s.v. För mer långsiktig prediktion tror jag värderingen av noderna är betydligt viktigare.

För kraftfulla trender är ögonblickets hav av nuhet endast vad som speglar viktiga noders värde.

Underbart tilltalande användbar statistik hög i skönhet är det hur som helst.

Dikt till Googles alla vackra siffror

Liksom föregående två meningar indikerade blev jag en aning upphetsad av alla vackra siffror Google har vilket jag uttryckte i denna lilla dikt:

Djupa blå ögon
Skönt fyllda med möjligheter
Speglar ögonblicket

Frestande sensuella siffror

Att fånga känslor från bild

När man diskuterar nuhet är givetvis också känslor viktigt och en fråga värd att fundera över är vad ökad dokumentation vad t.ex. bilder på människor i regioner kan berätta. Med rätt mjukvara för bildanalys kan man få en god bild av deras känsloläge vilket ger menar jag kritisk information för vissa former av prediktion i vissa områden ännu mer värdefull därför att den är mycket svårare att lära sig använda, databehandla tillräckligt korrekt (tror jag) på tillräckligt stor datamängd (dock liksom jag tidigare tog upp kan optimeringar finns om man klarar att värdera noder).

Här har Google faktiskt ett flertal tjänster som indikerar god kompetens inom bildbehandling. Några exempel på deras satsningar inkluderar:

images.google.com/imagelabeler/
Google Using Image Recognition Filtering in Results
A new landmark in computer vision
Privacy fears force search giant to block facial recognition application on Google Goggles

Själv förstår jag inte poängen med att Google behöver blockera applikationen för ansiktsigenkänning. Den finns eller kommer trots allt till ett flertal mobiler inbyggt och likartad mjukvara finns från flera leverantörer.

Oavsett det förändrar det inte möjligheten för någon aktör med tillgång till publikt publicerade foton för vilka relevant meta-information finns i form av viktigast plats och datum (gärna med tidpunkt).

Det kommer inte förändra världen radikalt men däremot gissar jag annonseringsmarknaden. Det hjälper både annonsör och konsument att få bättre riktad och därmed relevant information. Här kan det handla likaväl om att få information om vad man vill ha men inte vet att man önskar (vilket givetvis är ett större steg som inkluderar allt från kartor till sociala medier). Garanterat är det också relevant för den som vill prediktera ekonomin avseende hushållens inköp. Förstår man sedan sambanden mellan sådant i olika regioner blir det riktigt intressant.

Ansiktens känslor
Talar om ögonblickets upplevelse av vara och tjänst
Viskar om morgondagen

Härlig statistik skapad av skönhet djupt fylld av möjligheter.

En relaterad fallstudie är:

Fallstudier: Stämningshöjande bilder

Mer om mobilernas framtid

Eric Schmidt presenterade Google's vision om den mobila framtiden vid Mobile World Congress i Spanien:

1 kommentar:

Mobilmarknadsföring sa...

Tack för en bra skriven artikel, hela världen i vår mobil, dit är vi på väg.

Skicka en kommentar