Smaskiga och nyttiga apelsiner på SvD

2010-02-26

Det här var ju ett kul kanske lite ovanligt sätt att använda frukter på i bilderna:

Skärmdumpen är från utsidan av Svenska Dagbladet och artikeln som marknadsförs på startsidan är:

Snabb och god sportlovsmat

Det skapar tror jag:

1. Orthogonius därför att apelsinerna ligger "utanför" bilderna samtidigt som bilderna har djup bakom dem.

2. En söt frukt är dessutom alltid bonus åtminstone om man inte är van vid kraftigare artificiellt godis. Det samma gäller kaffe även om koppen kanske inte är vad man direkt lägger märke till liksom givetvis övriga maten men den väger nog lätt jämfört med frukten.

3. Vi har infectus genom att frukten döljer en hel del av bilden men vi räknar automatiskt ut vad som finns bakom.

4. Nyheten har en röd kant ovanför liksom ett barn i rött. Rött är sådant vi lägger märke till. Optimalt kanske kan upplevas vara något liknande kvinnan jag tog med i fallstudierna:

Fallstudier: Kvinna i rött

Men det handlar givetvis om målgrupp. Här är målgruppen sannolikt just föräldrar snarare än målgruppen kvinnor i rött (den typ av kvinnor i rött jag egentligen följt snarare än den typ av kvinna i rött 18 Minuter fotograferade) har vilket gör det här mer lämpat. För mig som inte hör till den målgruppen skulle dock en kvinna i rött gjort hela skillnaden där den hade gjort det bra mycket troligare för att jag klickat för att se vad hon gillar att äta.

Egentligen ogillar jag personligen det där bildvalet med barn därför att jag kan uppleva att det samspelar obehagligt med min biologiska klocka. Det är väl kanske naturligt när man nått min ålder men samtidigt är det något jag föredrar att skjuta bort. En trevligt stor trend med många lättsamma kvinnor i rött utan tanke på att gifta sig känns bättre och lär få tyst på det som stör oss med det där:

Foto: E3000 Licens: CC by-sa 2.0

Jag har viktigare saker att göra. Komplettering: Sedan givetvis reagerar man så här är det kanske dags att inse att det är dags att slå sig mer till ro.

5. Dessutom under det här avsnittet liksom på ramen ovanför har vi figurer som gör yoga. Faktorerna runt det har jag inte definierat publikt men tog med i en del av serierna med stämningshöjande bilder:

Stämningshöjande bilder: Många typer

6. Det är svårt att bedöma om mappa verkar. Egentligen för alla sådana här sidor ligger det nog implicit men just för dom omedelbara bilderna finns det nog inte. Sedan kanske det ligger utbyggt ändå av samma bild som verkar via fem men troligen endast väldigt svagt.

7. Memoria bör vara fallet för många. Apelsinen i kombination med bilderna bör kunna ge den effekten liksom vad bilderna föreställer ensamt.

8. Färgvalet med mycket gult passar tror jag utmärkt för målgruppen enligt vad som diskuterades i punkt fyra. Referera gärna till följande artikel även om möjligen en del grundläggande kunskap som ev. inte tas upp kan krävas för att förstå varför det gör färgvalet relevant för målgruppen:

Därför associeras “serotonin” till “gult”

9. Absconditus genom att vi har skepnader i motljus.

Givetvis finns annat också men det är självklart svårt att få samman sådant här riktigt effektivt men just att man har othogonius med en stor gul frukt lär ge en del gissar jag. Apelsinen passade om man vill tolka in vad som helst också bra med Svenska Dagbladets politiska hemvist där man gillar kungahuset utifrån analysen runt apelsiner på en av deras bloggar nyligen:

Om färgen orange bland kungahusen

Vill man särskilt lyfta fram något med enskilda bilder är tror jag i de flesta fall bonus kombinerat med riktigt tydlig mappa är det bästa. Exemplet med McDonalds är lika bra som något annat jag har på Pryltrend:

McDonalds demonstrerar effektiv reklam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar