Google Buzz har jag ett särskilt intresse för:
1. Google hör till dom företag jag följde (och en av få jag fortfarande följer) rörande trender och det jag följt längst tid (många år). Google och övriga (t.ex. Nintendo) utanför media har alla utvecklats exceptionellt via produkter eller tjänster där det dessutom för topp-företagen speglats i annorlunda marknadsföringsmetoder. Många gånger kan jag uppleva att jag av och till nästan känner dom företag jag följer lika bra som dom själva rörande nya produkter där de sällan förvånar och verkligen att Buzz var precis vad jag trodde att det skulle vara:
Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Det innebär inte att jag skulle kunna göra en bättre produkt även om man ibland kan uppfatta att vissa styrkor respektive svagheter för respektive entitet jag följer går igen. Google är troligen den aktör som bäst själva ser sådant vilket troligen är en orsak till varför de ännu fortsätter att utvecklas egentligen lika starkt som tidigare även om det nu ligger allt mer av långsiktiga grundläggande satsningar.
2. Området sociala media menar jag är kritiskt för demokrati och åsiktsfrihet därför att det på ett helt annat sätt än bloggar och hemsidor gör det möjligt för alla att nå ut. En blogg liksom en nättidning (inklusive tidningar på nätet) är ett långsiktigt projekt medan sociala media möjliggör något intressant omedelbar access till många människor. Det kan vara en ny profil för en i övrigt tämligen ointressant person på en ort men som tagit en del intressanta bilder från sin lägenhet av en demonstration i Iran. Sådant plockas omedelbart upp av personer som mer långsiktigt bevakar det och därifrån når det ut till otaliga personer som för det snabbt vidare, och det når därifrån "enkelt" stora bloggar, tidningar m.m.
Jag har dessutom av och till varit road av hur idéer rör sig i sociala medier. Just genom att de är oerhört intensiva kan det vara lättare att se samband i det området. Det är dessutom debattforum och därmed är de en väg att möta av diktaturer styrda medier i t.ex. Kina. Samlade verktyg som gör det möjligt att lateralt hantera ett flertal sajter från ett gränssnitt kan för intresserade göra det enklare att hantera sådan debatt eftersom kostnaden för det snabba växlande mellan ett flertal sociala medier i bästa fall tydligt reduceras.
Här på Pryltrend kommer vi därför särskilt följa Buzz och på det använda tillämpningar och principer från min grundläggande teori för identifiera styrkor och svagheter. Det vi här tar upp rör en problematik som går igen generellt för Google och som egentligen är en faktor som ligger utanför dom själva. Den är inte helt lätt just för Google att bemöta men är ändå intressant att diskutera både avseende verkan och åtgärder.
1. Från e-post till sociala medier
2. Slutet eller öppet?
3. Internet med Google istället för Google
4. Läs mer
1. Från e-post till sociala medier
Går vi ett par år bakåt i tiden var e-post ett kraftfullt verktyg för marknadsföring av sajter. När man startade en ny sajt var ett viktigt steg att e-posta utvalda andra sajter inom samma segment och berätta om den. De kunde ofta tänka sig att länka till den om än ibland i utbyte mot att du gjorde samma sak själv. På samma sätt var e-post allmänt det primära sättet att ta kontakt med entiteter på nätet oavsett om de var kulturbärare eller representanter för webbsajter.
Det har förändrats de senaste åren och allt fler hanterar mer och mer av sin kommunikation via sociala medier. Att integrera Google Buzz nära med Gmail är därför logiskt och korrekt.
Fördelarna med att Buzz ligger nära integrerat med Gmail är många och uppenbara. Här finns emellertid också menar jag en nackdel. Den har ingenting att göra med funktionalitet men är inte desto mindre verklig.
I Gmail är man van att saker ligger i en sluten värld. Den uppenbara nackdelen man kan föreställa sig finnas men som jag menar är helt oviktig är att användare skulle kunna förväxla öppet och slutet. Jag tror inte alls att det är ett problem.
Däremot tror jag att känslan av att Buzz ligger i en slutet värld gör att användarna mindre gärna använder den därför att det känns som man skapar innehåll i en värld som är slutet i Google istället för att vara del av en större levande internet-värld.
Det är ett problem som en infrastruktur leverantör som Google med målsättning att ge stöd inom alla väsentliga områden behöver möta:
Målet är att skapa funktioner och möjligheter utan att det uppfattas som Google istället för internet.
3. Internet med Google istället för Google
Kanske finns det en enkel lösning på detta? Inte för det generella "problemet" där givetvis ett flertal åtgärder krävs. Däremot just för Google Buzz tror jag det finns en liten sak man kan göra som bemöter detta.
Uppmärksamma att dina Buzz också publiceras på din Google-profil:
Nu är din profil på Google väldigt mycket Google:
1. Den kommer inte självklart med i sökresultaten och en stor informationsruta påpekar detta. Faktiskt är vad jag märker endast ett försvinnande litet antal som tas med.
2. Profilsidan ligger på en Google-domän.
3. Givet storleken på Google är det ett problem för dom på ett helt annat sätt än för Flickr eller Twitter att ha en unik profilsida.
Nu har Google färdigt stöd för att lägga domäner på andra Google-tjänster och det bör gå lika bra att lägga stöd till här. Det i sig behöver inte nödvändigtvis störa laterala Google lösningar (det gör det t.ex. inte på Blogger) som viktigast gemensam inloggning. En sådan funktion kommer dessa stimulera Googles affär runt domänförsäljning och givet antalet användare de når kan det handla om en inte försumbar årlig intäkt.
Med en egen domän ges samma gemensamma stöd men det uppfattas inte längre på samma sätt vara Google. Det är användarens egen sida del av internet på samma sätt som Twitter, bloggar och tidningar på nätet (t.ex. DN.se). Genom att samtidigt förstärka funktioner för Buzz mot profilerna bör de bli mer attraktiva att använda och integrera för dom personer som är faktiska kulturbärare i segmentet.
Det är inte självklart en fullständig lösning av problemet men det är en enkel lösning som illustrerar den väg som problematiken generellt kan lösas.
Mer om Google Buzz på Pryltrend:
Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Ström till Google Buzz
Nyhetsrapportering i Sverige om Google Buzz:
Här är Google Buzz (IDG)
Google startar utmanare till Twitter och Facebook (DN)
"Buzz kan ta en position vid sidan om Facebook" (HD)
Vänta lite, ska bara buzza också (GP)
Så tävlar Google med Facebook och Twitter (Metro)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar