På Pryltrend har vi lagt ner en hel del tid på att i fallstudier följa färger i olika sammanhang. Orsaken är värdet till min metodik för reklam, marknadsföring och övrig riktad information:
1. Direkt påverkan viktig att förstå och dokumentera exempel på som grund för att kunna utforma effektiv information.
2. Också och viktigare genom att hur vi relaterar till färger motsvarar viss påverkan i hjärnan som här tycks lättare att se men som väl motsvarar vissa andra typer av information.
Mer och mer tenderar jag att föra in påverkan i större huvudgrupper namngivna efter färgerna blått, rött och gult. Den kopplingen sågs inte minst elegant för vad jag valde kalla gul musik där jag senare såg att musikvideo och bilder folk valde att illustrera den med faktiskt också var gul i färg:
Nedan har vi Shania Twain med From This Moment On:
Vad jag fann intressant med den var just att den gick väldigt i blå och musiken har tror jag en del egenskaper gemensamma med det samlade påverkans område jag tillsvidare ofta kallat "blått". Liksom hennes Ka-Ching! hade med vad vi kan kalla motivation men som verkligen ligger nära rött där hon uppträder passande i röd klänning:
Shania Twain - Ka-Ching! I Röd Klänning
Och vad ligger närmare gul musik än åtminstone lyriken (och delvis musiken) i:
So you got the looks but have you got the touch
Don't get me wrong, yeah I think you're alright
But that won't keep me warm in the middle of the night
That don't impress me much
Shania Twain i gult - That Don't Impress Me Much
Rött, gult och blått hade jag egentligen ingen större svårighet att förstå. Däremot grönt både i grundläggande teori liksom kultur är svårare även om jag kanske börjar få en viss bild av den och möjligen är dess association sådan att det är just denna som gör den svårare att klart se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar