Att mäta nuhet via Google

2010-02-25

Nu efter att jag så smått börjat diskutera commotion vilket utan tvekan är det mer synligt kraftfulla i Hedonimeter även om jag verkligen bedömer perceptio som intressantare kanske det kan vara lämpligt att även börja diskutera nuhet.

Commotion övergripande kan vi se som manifestationen av att många personer delar åsikter med varandra med ett underliggande drag av likhet finns. Det handlar också om att inspiration och önskan att göra något synligt eller förändrande finns som drivkraft.

Nuhet är komplicerat att följa

Givetvis byggs saker fram mot commotion stegvis men det är ändå verkligen hemmahörande i ögonblicket. Nuhet är dessa ögonblick sedda övertiden utifrån relevanta trender. Nuhet är grunden till att kunna följa trender.

Att följa nuhet är oerhört komplicerat och jag tror misstaget många konstant gjort är att de försöker hitta enkla lösningar. Det är inte nödvändigtvis så att det ger mer att plocka små stycken data från mängder av entiteter utan befintlig förståelse av hur de samverkar.

Google pekar på nuhet

Många nya tjänster och produkter från Google känns just nu nästan gjorda för att kunna följa vissa dimensioner i nuhet och jag tänker sätta upp ett svenskt schema för det. Det är föga förvånande eftersom Google självklart har intresse av att se likartade (men enklare) relationer t.ex. tänkbart för att anpassa reklamvisning mot grupper av personer med vissa karakteristiska liksom visning av sökresultat.

Nuhet är dessutom det område Google traditionellt (liksom ännu mer övrigt på nätet) är svaga inom.

Buzz är intressant för nuhet

Det här går självklart lika bra eller troligen fortfarande bättre att göra med Twitter och vad jag sett (utan att testat) Facebook än med Buzz.

Saken är dock den att Buzz är strukturerad på ett sätt som gör det enklare. Betrakta till exempel min profil på Google där dessa publiceras:

www.google.com/profiles/husman.hans#buzz

Här har vi förutom Buzz' meta-information som underlättar åtminstone manuellt arbete att sortera ut intressanta personer. Jag gillar t.ex. kopplingen till foton, karta och den information som efterfrågats som ju bl.a. ligger just i inspiration. En möjlighet är t.ex. att sortera bort alla som inte angivet viss meta-information.

Vad du just nu skriver, fotograferar och filmar säger vad du levererar till och/eller speglar i nuhet.

Buzz uppmuntrar dataimport

Ytterst tilltalande med Buzz är vidare att det sätt tjänsten skapats på uppmuntrar import till den från andra sociala medier och inte minst Twitter och Flickr.

Det gör att trots att Buzz länge kommer vara mindre, om än kraftigt växande, än övriga relevanta så kommer den mer än dessa tendera till att samla information om nuhet från dessa.

Trender att följa: Gulligt respektive Stämningshöjande bilder

Enklast att göra detta är givetvis områden runt kommersiella rörelser på nätet eftersom jag har bättre kontroll över dessas relationer men vad jag vill följa är utvecklingen av trenden gulligt som jag tänker börja accelerera även i Sverige tillsammans med stämningshöjande bilder. Några relevanta fallstudier på Pryltrend här är:

Fallstudie: Stämningshöjande bilder
Fallstudier: Musik som är gul
Fallstudier: Gulliga djur

Värdet ett commotion i detta ger är en viss stämningshöjande verkan där det kan förväntas att det bidrar till en bättre värld bl.a. genom mindre våld.

Mer användbart Google

Värdet just med Google är att de inte sitter och håller på statistik och verktyg. Istället är det öppet för alla åtminstone rörande vad som är mest intressant. Däremot är det inte nödvändigtvis enkelt att integrera flera saker utan en del inläsning och visst att jag troligen kommer föredra att göra en hel del manuellt. Google-produkter som dock självklart är intressanta inkluderar till exempel:

1. Google Custom Search Engine
Om den klarar minty-fresh.

2. Google Social Search (Official Google blog)
Jag har ännu inte testat den men givetvis bör den vara användbar givet att jag kan skapa sökning utifrån ett av mig definierat nätverk:

"Oh, and don't forget to create a public Google profile to expand your social circle and more easily find the information you're looking for (including that New York blog)."

Mer intressant och läsvärt från Google är också:

1. This week in search 2/21/10
Allt i detta inlägg är intressant och inte minst rörande Google Trends och Myspace.


Ingenting är jag mer svag för än vackra intelligenta kvinnor i rött som bygger tjänster som kan användas för att skapa en bättre värld.

2. Occam’s Razor by Avinash Kaushik
När det gäller webbstatistik generellt är Kaushiks blogg bland det bästa på webben.

3. Google acquires Aardvark
Köpet av Aardvark kanske ansågs ge sådana värden att det var nödvändigt och det kommer nog passera utan skadeverkningar. Ändå verkligen att varje köp där Google rör sig in i området som hör till publicister är direkt farligt för dom vilket jag tidigare förklarade i:

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel

Mer intressant om sociala medier från Google:

The social web: All about the small stuff
Following, liking and people searching
OpenSocial makes the web better

Googles kollektiva medvetande analyserat och följt

Några tidigare analyser av Google och deras produkter relaterade till nuhet:

Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Att lösa en svaghet Buzz har
Skapa fred i världen med Youtube i sex enkla steg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar