Fallstudier: Microsoft

2010-02-16

Microsoft har jag egentligen aldrig följt rörande trender. Däremot är det absolut inte ett nytt företag för mig. Många av deras produkter och lösningar har jag skrivit om för åt IDG med flera. Åtminstone på den tiden publicerades recensioner på webben sällan annat än om dom som testats köpte särtryck men jag hittade några:

Med Microsofts OLAP-system
Skapa ramverk för IT-säkerhetsarbetet
Central administration i ny säker förpackning
Skapa ramverk för IT-säkerhetsarbetet
Säkerhet för småföretagare - så skyddar du dig för 20 000
Microsoft vet mer än du tror (egentligen skriven av någon annan men jag är nog med också tror jag)
(Fler av mig finns här.)

En del kan Tomas Gilså stå överst som skribent till vilket kom när IDG införde sin nya plattform på IDG.se för kanske fyra år sedan.

Det är också ett antal hos dem man träffat genom åren både i Sverige och över vattnet. Vad jag mer praktiskt alltid gillat med Microsoft är att de är lätta att ha att göra med vilket kommer från den kultur som skapades åren när de gav sig in på företagsmarknaden och behövde etablera sig som alternativ till Unix.

Jag var väl en aning unik dom åren med att jag menade att Microsoft hade alla förutsättningar för god klientsäkerhet. Där har tveklöst historien givit mig rätt och idag har vi en god förståelse för att alla klienter har potentiella säkerhetsproblem som realiseras mer eller mindre ofta. Det gäller mobiltelefoner, Linux såväl som Microsoft olika OS. Det kräver säkerhetslösningar på klienten som hanterar dem när de realiseras för att hindra missbruk (t.ex. genom att kapsla in operativsystemet mot nätverket).

Deras kost kan man däremot tycka annat om. Kommer ihåg en gång för ett antal år sedan när jag var hos dem i Palo Alto där lunch serverades i påsar. En stor smörgås med majonnäs och en påse chips av engelsk sort.

Oavsett historiken är det för Microsoft nu precis som det var när de begav sig in i företagssegmentet mot Unix en intressant punkt att följa dem. Givet att jag egentligen inte följer Nintendo just nu finns det också utrymme för dom. Jag kan uppleva att de börjar känns spännande och tycker mig börja skymta något nytt intressant.

Dessutom finns inser jag mer och mer att de kan sitta på en del väldigt intressant statistik rörande marknadsföring. Sådant blir jag allt mer törstig efter för att kunna ta faktorerna jag satt i Hedonimeter vidare för kvantifiering per faktor och i samspel med varandra. Faktiskt kunde deras säkerhetslösningar vara ett lätt område att börja med.

Microsoft på Pryltrend

Microsoft satsar på enkelhet i reklamen

Kul reklamfilm - Windows 7 house party

Microsoft rustar vinteroffensiv mot Google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar