Google Buzz är en Hit!

2010-02-15

Att Google Buzz hade förutsättning att lyckas insåg jag när tjänsten omedelbart för mig var levande, begriplig och igång när jag klickade på Buzz i Gmail:

"Vad jag upplevde kul var att just vad Google blev kritiserade för (eller snarare att det gjordes lite klumpigt) är att det är samma sak som jag tror gjorde gjorde Buzz till en framgång. Tidigare uttryckt i som ett problem med Wave:

Google Wave behöver vara "levande" från start (11/13/2009)

Att det är levande hjälper användaren att sätta igång med det. Dessutom gör det tjänsten omedelbart begriplig utan att man behöver läsa hjälpsidor och instruktioner för att förstå vad det är och hur man får igång den."

Från: Är Google Buzz en hit?

Förutom diverse i och för sig viktigt men mindre viktigt jag också tog upp i det inlägget har jag nu suttit och väntat på ett ödets tecken: En stor humla. Hur kan man tolka Buzz visuellt? Tja den mest politiskt korrekta tolkningen som dessutom fungerar visuellt är en stor humla. Så frågan var hur lång tid det skulle ta innan någon över ambitiös "social-media-prospektör" helt obegripligt bara skulle dyka upp med en stor humla och sammanfatta vad som är största buzz. Nu kom den:

Folket som gör det där är derivatan av förändringen. De lever på den. När de kommer ser de värde som byggs upp. Givetvis för Google satsar de på vinst och förlust men viktigt här är när den nådde mig därför oavsett storleken på sociala nätverk jag kan ansluta mot ligger nu egentligen bara lite svenskt internet business folk.

Men här kom ändå humlan - varifrån och hur vet jag inte - han bara dök upp och väldigt tidigt:

Google Buzz är en Hit!

Buzz går att göra bättre och förstärka ännu mer men den är i mål. Den kommer inte floppa utan den kommer bli stor. Egentligen om något säger det - med så många möjligheter att förstärka ännu mer utan att det stör att detta räcker - något om nivån på tjänster och produkter på nätet utanför deras faktiska funktionalitet.

Utan att ha testat Google Wave och helt saknar förståelse i funktionerna och de (tror jag säkert) seriösa argumenten kring deras respektive målsättning, värde och "problem" de löser - provkörde det men det kändes dött, krångligt och återvända aldrig - säger jag ändå att detta lika gärna hade kunnat varit Wave. Om Wave hade varit levande och igång från start.

Tidigare inlägg om Google Buzz (läsvärda för vem som helst som bygger produkter eller tjänster på nätet):

Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång (2/12/2010)
Ström till Google Buzz (2/13/2010)
Att lösa en svaghet Buzz har (2/14/2010)
Är Google Buzz en hit?(2/15/2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar