Gulliga filmklipp gör dig snällare

2010-02-04

Foto: Yukari Frankly Richmond Licens: CC by-sa 2.0

Min idé, som egentligen ramlade ut som en konsekvens av en del grundteorin rörande den metodik för reklam och marknadsföring jag arbetar på, att mer gulligt i världen kan ha en systematiskt positiv verkan tycks ha mer specifikt stöd utanför mer teoretisk grundforskning.

Association for Psychological Science publicerade följande pressmeddelande:

Pay it Forward: Elevation Leads to Altruistic Behavior

Rörande en studie och bevakad på svenska i Nyfiken vital:

Snälla filmklipp gör dig snällare

Vad man ser i studien är just att ett filmklipp med gulliga egenskaper (och bedömer jag ändå tämligen lågt) positivt påverkade beteende där testpersonerna blev mer hjälpsamma.

Inom exakt samma område i grundteorin till min metodik får vi förövrigt att effekten delvis påverkas av din befintliga inställning. Det vill säga det går inte att trycka ut det brutalt gulliga direkt och få verkan därför att folk stänger av det. Istället man behöver man stega bit för bit.

Gulligt är kraftigt stämningshöjande

Värt att tänka på är att den stämningshöjande effekten från att se sådant här gulligt är ytterst verklig. Varje gång jag blir på sämre humör självmedicinerar jag med gulliga filmklipp och musik från Youtube. Effekten är minst sagt tydlig.

Det samma gäller foton vilket jag också experimenterat med och den effekten är för mig lättare att prediktera systematiskt. Dock har jag ännu inte gjort lika omfattande analys på filmklipp jämfört med foton för att få samma känsla för det.

Över tiden blir man dessutom mer känslig för det. Nu fick jag effekten rent av att läsa och skriva om studien. Jag upplevde att det kändes väldigt gulligt av University of California att engagera sig i sådana här viktiga frågor. Det gjorda mig på riktigt gott humör. Balanserade excellent mitt dåliga humör över Åhlens pinsamma underprestation.

University of California har ju gjort flera andra gulliga studier och en höjdpunkt var:

Snällhet gjorde människan framgångsrik

Vidare har de ju sitt fenomenala Greater Good Science Center. Verkligen att vi skulle ge större utrymme för denna föredömliga kultur.

Youtube och Flickr för en bättre värld

Dessa resultat indikerar att sajter som Youtube och Flickr kan bli kraftfulla verktyg för att skapa en bättre värld. Både genom att vi kanske kan hitta stämningshöjande åtgärder som kompletterar annan behandling av t.ex. depression men också genom att göra världen gulligare.

En sådan förgullning kommer enligt vad teorigrunden till min metodik byggd på ganska omfattande aktuellt publicerad forskning inducera ett snällare samhälle med bl.a. mindre våld.

Mer för en gulligare värld

I urval från en mängd inlägg:

2010 blir det Gulligaste Året någonsin
Gulliga hundvalpar gör dig glad
Gulliga vapen för en snällare värld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar