Åhlens Uppsala är dyrare, sämre och lite smaklöst

2010-02-04

Något som var väldigt tydligt från min expeditioner in i amazonernas labyrinter var att flera av butiker i Åhlens håller en lite men väldigt signifikant sämre kvalitet.

Alltid dyrt och ofta smaklöst

Utvalda varor är onödigt dyrare och bättre kvalitet blandas bedrägligt upp med skräp som givits abnormt höga priser. Det sker just för att enstaka varor av hög kvalitet där endast ett lätt överpris satts ska smitta av sig på skräpet. Dels genom att kommunicera kvalitet men också för att få dem att verka billiga.

Urvalet av varor är ofta smaklöst även när de gäller de högre prisklasserna. De för tankarna till åren runt 2000 när jag arbetade som konsult under IT-boomen. Det passade för 10 år sedan men Åhlens butiker är ingenting man handlar i år 2010.

Med få undantag vad man bäst inte köper

Det enda undantag jag kunnat hitta dom gånger jag varit där var en serie vykort - Collection Blue art. Sorteringen av vykort totalt är dock väldigt tveksam och jag tror de flesta får ut mer av handla dom t.ex. på ICA där jag köpte denna:

Därför är vykort populära och en gullig leende teddybjörn

Eller Gallerix som har ett enormt större urval i samma prisklass som Åhlens:

Alla hjärtans dag 2010 - Gulliga björnar

Personalen duger inte

Personalen utifrån min erfarenhet av att ha handlat just vykorten är ineffektivt tränad. De hade en närmast lustigt dålig lösning när jag handlade där för några veckor sedan när en skulle slå in paketen och en sköta kassan. Ingen av dom visste emellertid hur dom skulle göra sin uppgift så de behövde avbryta varandra för att få hjälp. Kön var ju lång så jag fick möjlighet att njuta av det här säkert 15 minuter.

Den korrekta lösningen hade givetvis varit att växla arbetsuppgift och ta en timme efter arbetstid för att kompetensutveckla varandra. Vissa färdigheter förväntas man ju trots allt som expedit bära med sig till arbetet (t.ex. kunna tejpa ett paket).

Jag har flera andra gånger kunnat konstatera att det är vanligt att sköta fritidsuppgifter på arbetstid. Liksom otaliga andra problem.

Hur det kunnat bli sämre på Åhlens verkar underligt men har man fel personer som rekryterar och arbetsleder sprider det sig.

Är det för lite att kräva att fastighetsbolaget håller fastigheten ren?

Fastighetens utsida är det skillnad från många andra i Uppsala av ett material som kräver att man håller rent den från föroreningar. Det sker inte och den förfular nu hela Uppsala. Sätt det i relation till övriga fyra eleganta gallerier.

Verkligen att jag tycker att fastighetsbolaget antingen får göra något åt utsidan - Förslagsvis lägga tegel på den - Eller att vi alla bör se till att det går i konkurs och kommunen kan kräva det rivet p.g.a. farlig vanskötsel.

Uppsala har många bra butiker

Det som gör Åhlens så fascinerande är hur det kan överleva mitt i Uppsala (när vi tittar utanför Hemköp som jag är nöjd med) när så många bättre butiker finns rörande allt som där säljs.

Andra butiker har bättre strukturering av hyllor, lägre priser, högre kvalitet och bättre personal. Ännu underligare och något som väcker min avsky är att Åhlens verkar sakna hiss åt alla äldre och handikappade. Det kanske är det att äldre är mer observanta på priser och att det är något man vill undvika.

Bättre butiker i urval

Här följer några butiker i urval där jag upplevt hög kvalitet i urval från tidigare postningar:

Duka: Blå saker fotograferade på Duka i Uppsala
LundeQ och Gallerix: Alla hjärtans dag 2010 - Gulliga björnar
Stchkhm: Mer gulligt till Alla hjärtans dag

Vid slutet av genomgången från expeditionen ska jag se till att sammanställa en lista på alla butiker där man bättre handlar dom varor som aktuella butiker i Åhlens säljer på ett sämre sätt. Något undantag kan där finnas om någon butik visar sig ligga på acceptabel kvalitet.

Är detta resultatet av avgaserna längs Kungsgatan?

Hur direkt chockad jag är hur detta kan överleva kan jag inte nog uttrycka i text. Det är totalt obegripligt.

Det får mig nästan att tappa tron på uppsalabons intelligens.

Är en möjlig förklaring att de för Sverige nästan unikt höga nivåerna av partiklar i luften längs Kungsgatan - i vetenskap bevisat tydligt skadlig för kognitionen hos växande nervsystem - kan ha satt ner intelligensen hos en tillräckligt hög andel av dom som handlar för att det ska skapa en rörelse av kunder även hos Åhlens som sprider sig ut till fler?

Om inte vad skulle förklaringen vara? För mig är det obegripligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med om varenda kommentar om Åhlens som varuhus. Dålig kvalitet, överpriser. Okunnig och otrevlig personal.
Så sant som det var sagt!

Skicka en kommentar