Här har vi ett skyltfönster från Hennes & Mauritz optimerat mot rött med en del leende ansikten:
Oavsett hur effektivt det är (och det går att göra mycket bättre) är det intressant som indikation på att vi ser en förändring hur man använder skyltfönster. Idag är de ofta närmast meningslösa och ev. effekt som ges är när skyltar, pilar och anslag om rea m.m. används. Undantag finns givetvis och bland de bättre lösningar ser man bl.a. för butiker som ligger i källare och dylikt men har ingång mot gatan.
Att en större och när det gäller reklam redan ledande kedja är bland de första att utveckla sig vidare är logiskt. Här när det är ett företag som lyckas bibehålla inspiration och kontinuerligt fångar nya trender exemplariskt bättre än de flesta konkurrenter blir det också snabbt starkt.
Bättre skyltfönster kompletterat med pil och solglasögon
En sak att prova med är att lägga till bonus och mappa. Varför inte en inte för dominerande stor pil i bredd men ändå ganska lång som pekar rakt ner på ett erbjudande för t.ex. ett par solglasögon som erbjuds. Givetvis bör solglasögonen i så fall ha confidence d.v.s. certifierat säkra (läs i Köp rätt solglasögon).
Bonus kan exempelvis realiseras via lågt pris eller genom att solglasögonen är ytterst exklusiva existerande endast i ett fåtal för ett fåtal utvalda kunder som handlar för mer än en viss summa. Erbjudandet för solglasögonen kan visuellt väldigt lätt utformas för att fånga ett flertal kraftfulla faktorer. Det är möjligt både att experimentera med ansikten hos kvinnor och män för att se vad som bäst fungerar.
En röd logga är ofta bra
Notera också att loggan för Hennes & Mauritz realiserad som skylt är röd och dessutom gjord för att utomhus ha viss ljussättning. Jag har ännu inte särskilt diskuterat det men det är inte svårt att se att ett antal företag som är beroende av sin försäljning utomhus och som klarat att bli framgångsrika i stora geografiska områden eller internationellt ofta har en logga hårt optimerad på faktorer som gör den enkel att lägga märke till.
Rött är en sådan faktor och används t.ex. även av McDonalds, Viking line, Coca Cola och otaliga andra kedjor. Andra faktorer finns också tror jag lika bra (och används även för vissa framgångsrika kedjor men mer sällan och intressant för en av de faktorer jag räknat som absolut bäst för en kedja som växt exceptionellt likt ingenting annat i US och sedan några år som ogräs ut i världen - säljer egentligen bara en sak om än i olika smaker) men rött är den uppenbara.
Fler röda loggor på Pryltrend
McDonalds demonstrerar effektiv reklam
Logga för Viking line analyserad
Åhlens Uppsala är dyrare, sämre och lite smaklöst
En läskedryck i rött
Mycket optimerad reklam: Stort, rött, glad kvinna, ljusa nyanser, en dryck som stimulerar bonus i hjärnan m.m.
Fler fallstudier
Fallstudier: Logga och varumärke
Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar