Kvinna i rött med "navigation"

2010-02-20

Kvinna i rött är en av de trender vi följt på Pryltrend och viktigare dokumenterar det en faktor i perceptio av Hedonimeter - den samlade metodik för riktad information (t.ex. reklam, artiklar, insändare o.s.v.) jag arbetar på. Tidigare tog jag med ett exempel där rött kombinerades med en ytterligare faktor och där lite mer vågad (och kanske kylig på vintern men jag är ingen expert på strumpbyxor):

Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken

Här har vi ett till exempel på detta där en till faktor redan ligger på själva klädesplagget:

I detta fall är det ett exempel på mappa (eller som jag här kallar navigation). På sätt och vis är det liksom föregående kombination mycket passande just för tydligt röda klädesplagg (och en aning komiskt).

Rött fångar blicken oavsett om det är blod, fara, romantik eller vad som helst. Orsaken tror jag visst kan ha att göra med betydelsen just av blod både vid jakt och skada och jag tror att det evolutionärt kan ligga redan innan vi vandrade upp på land och även ha att göra kanske viktigare distinktionen det har från blått. Tänk på att som ljuset passerar genom vatten tenderar andra våglängder förutom "blått" filtreras vilket gör blått till bakgrunden.

Navigation när det fungerar hjälper betraktaren att titta en aning längre. Det gör att riktad information (d.v.s. för kläder t.ex. kroppsspråk) fårr en större tidsrymd att uppfattas på.

Relaterat:

Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar