Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken

2010-02-18

När det gäller kvinnor i rött är det en trend jag följt inte särskilt länge men som kommit i fin tillväxt. Fördelarna med rött här och drivkrafterna förklarade jag delvis i:

Vad som skapar årets färg 2010
Årets färg 2010

Även om jag egentligen inte följde upp den som tänkt och det var förövrigt ändå uppenbart vilken färg jag avsåg (d.v.s. rött). Det handlar om att fånga uppmärksamheten men precis som jag skrev igår är det viktigt att inte fastna i en typ av faktor:

"Kvinnor i rött ska vi förövrigt återvända till fler gånger idag. Hela Uppsala håller på att fyllas upp med kvinnor i rött. På många sätt är det den trevligaste trend jag följt på Pryltrend och ännu mer i övrigt. Samtidigt är det givetvis viktigt att inte fastna i en faktor och det såg jag ett elegant exempel på idag."

Från: Youtube visar hur en kvinna i rött fångar dig

Precis som med reklam handlar det både om att fånga uppmärksamheten och göra något av den. McDonalds visade elegant hur detta kan göras:

McDonalds demonstrerar effektiv reklam

En stor röd täckjacka kan säkert fånga bra även om jag kan se att det är en mer problematisk utgångspunkt. I övrigt gäller det efter det att ha andra faktorer som levererar påverkan när det röda fångat in blicken. Ett exempel på hur man kan göra såg jag i fredags tror jag utanför en restaurang där några kvinnor var ute och rykte. Kvinnan i rött (kort kjol) hoppade förstrött upp och ner. Hon var centrum av uppmärksamheten och verkade gladast.

Här har vi ett liknande exempel:

Rött fångar uppmärksamheten men levererar också mer:

1. Viss mystik via huvan.

2. Association till diverse saker inom populärkultur.

4. Dessutom har det hela något av 1960-talet över sig vilket är perfekt.

Dessutom är det lätt att flytta ner blicken en aning för att beundra låren.

Mer om färger på Pryltrend:

Fallstudier: Färger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar