Rösta på Super Bowl reklam på Youtube

2010-02-09

Möjligen att rösta på saker och ting på Youtube har vi diskuterat tidigare liksom annan statistik som visas per filmklipp:

Youtube visar statistik för filmklipp på deras sida (12/03/2009)

Nedan har vi ett till exempel på en kul liknande sak där användarna kan rösta på en reklamfilm från Super Bowl:

Gå till följande sida för att rösta:

www.youtube.com/adblitz

Några bra saker med det jag kommer att tänka på är:

1. Det marknadsför Youtube mot annonsörer.

2. Det kan ha ett värde att diskutera och tycka om reklamfilmer i ett socialt nätverk. Rent av kan det verka samhällsförbättrande.

3. Reklamfilmer är kultur likaväl som annan konst och kan ge nöje och tillfredsställelse. Att enkelt kunna nå den och dela den upplevelsen med andra är väldigt stort på Youtube.

Rent personligen kan jag ju också uppleva att det hade givet att man inte var så uppsplittrad på så många aktiviteter just nu oerhört intressant att följa det närmare. Men det är antecknat i alla fall inför framtiden. Just idéen att i fas I följa reklamfilmer i filmklipp och sedan direkt i fas III (d.v.s. efter fas II som snart sammanförs med fas I när "alla" begrepp definierats) kunna följa upp flera faktorer via samma sajt man hittar filmklippen vid är sexigt.

Men hela Google med all deras statistik är sexigt. Där skiljer sig Google från alla andra genom att inte bara ha massor av statistik utan göra den kostnadsfritt tillgänglig för alla. Därmed inte sagt att det inte är enorm insats att lära sig använda det själv beroende på vad man vill uppnå. Vissa saker man kan önska se är så klart enklare än annat. Andra saker kräver betydligt mer.


Foto: [puamelia] Licens: CC by-sa 2.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar