FT.com berättar att Ameba Now - en japansk konkurrent till Twitter - klarat att nå 1 000 000 användare sedan starten för tre månader sedan. De började med att ta in 2000 japanska kändisar för att använda deras tjänst:
Twitter faces a battle for tweets
Twitter är ganska stort i Japan men samtidigt förvånar det mig inte att Ameba now klarar att ta marknadsandelar. Vi kan se att den är väldigt typisk japansk i framställningen och kan jag tycka uppfriskande annorlunda mot våra sociala medier:
Eller att så på skärmdumpen som ändå inte är anpassad vilket typiskt lär skilja ut den ändå mer från vad vi är vana vid från Twitter, Buzz m.fl. västerländska sociala medier:
Vi har mer färger, kul figurer som ger instruktioner och allt är alltid väldigt gulligt. FT.com skriver också:
"The system is tailored to mobile phones, the most common way to use social media sites in Japan, and supports “smiley” icons – which Twitter lacks. Ameba Now followed Twitter’s 140-character limit for blog postings, even though Japanese script needs less space than English, so that users could post the same messages on both sites."
Självklart stödjer de smileys - I Japan är det en kraftig konkurrensfördel för vilken aktör som helst som vill ta användare från Twitter.
På sikt allt eftersom kontakten mellan den asiatiska och västerländska webben ökar kan vi förvänta oss att intryck byts. Mycket av vi ser i Japan kommer bli vanligare även här samtidigt som de säkert också går mot gränssnitt i större utsträckning renare. Faktiskt är Ameba Now ovanligt ren i designen jämfört med väldigt mycket annat och det är nog intryck man tagit av Twitter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar