Flaggor för länder i EU

2010-03-28

Detta är första delen av en fallstudie över hur färger används i flaggor. Jag har ingen diagnostiserad färgblindhet av något slag och gjorde kontroll i klass fyra som en del av skolhälsovården och inför värnplikten. Däremot har jag "förenklat" färgerna:

1. Orange är gult.

2. Alla nyanser av rött är rött o.s.v.

3. Färger som bara förekommer på mindre detaljer har inte tagits med.

Frekvens för de olika färgerna

Frekvenserna kontrollräknades inte och troligen finns enstaka fel. Kontrollräkning kommer dock att ske när flaggorna efter detta finns samlat publicerat längre fram i samband med att jag gör huvudsidan för fallstudien Eventuell fel här korrigeras efter kontrollräkningen.

Rött: 22
Vitt: 20
Blått: 12
Grönt: 6
Gult: 7
Svart: 3

Därför är rött vanligast

Rött har jag tidigare pekat på är en färg som syns bättre och som jag menar bättre aktiverar visuellt cortex. Att den är vanlig är därför förväntat även om populationen är liten. Mer intressant vore att också kartlägga förekomsten för andra flaggor om än ej nationella också i Europa (Europa är ju något av världens kulturella centrum för flaggor) och det kanske sker längre fram.

Mer om färgen rött:

Kvinna i rött

Vitt framhäver andra färger

Vitt är också vanligt men här måste man tänka på att vitt ibland närmast används för att framhäva andra färger.

Blått är en viktig färg

Blått är också vanligt. Precis som för rött gäller att det är ganska allmänt. Det är också en färg lätt att se en genetiskt historia för långt bakåt redan innan vi vandrade upp på land och på land fortfarande lika relevant. Blått är den bakgrund vi hade i vattnet och på land mot himlen.

Mer om blått:

Foton med blått är kreativa
Ett vykort med pingviner, blå himmel och blått vatten

Svart är otäck

Svart är mer otäck än övriga färger. Den är kopplad till mörker och vad som kan passera utan att vi ser den. Utan att följa upp det tycks den för mig vanligare för dom regioner som jag en gång associerade krigskultur till en från det "Heliga landet" återvändande "munkorder" med riddare (men jag behöver kontrollera fakta för det):

Ordo domus Sanctæ Mariæ Theutonicorum Hierosolymitanorum (Orden der Brüder vom Deutschen Haus St. Mariens in Jerusalem) | Wikipedia)

Tyska orden (om jag har rätt) introducerade en krigskultur via just riddarna som återvände från krigen i Mellanöstern snarare än den religiösa förvirring som fick dem att ge sig ut och kriga. Denna utvecklades fram till modern tid i Östpreussen med omgivningar och kom att föras vidare in i Tyskland och den kulturen var potent fram till Andra världskrigets slut även om ordens roll då var marginaliserad sedan länge.

Vapensköld för Tyska orden

Grönt är färgens vars betydelse är mycket svårtolkad

Grönt är en färg som jag ännu inte fullt förstår. Troligen har den betydelse utifrån att den är bakgrund till jakt och vara jagad på land men dess betydelse utanför det är svårare att tolka. Just att den är kamouflage gör den har jag dock tolkat som mindre intressant för att framhäva budskap annat än när harmoni önskas kommuniceras.

Gult är en gullig färg

Gult är en stark färg tillsammans med ljus men är underutnyttjad. Den kopplas menar jag (detta är ingen allmän åsikt men jag har säkert rätt) lätt samman med det gulligare.

Mer om gult hittas via:

Gul musik

Bulgarien

Belgien

Cypern

Danmark

Estonia

Finland

Frankrike

Grekland

Irland

Italien

Lettland

Litauen

Luxemburg

Malta

Nederländerna

Poland

Portugal

Rumänien

Slovenien

Slovakien

Spanien

Sverige

Tjeckien

Tyskland

Ungern

United Kingdom

Österrike

Mer om färger

Fallstudier: Färger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar