Smaskig thailändsk och amerikansk matkultur kombinerade

2010-03-28

Till middag tänker jag precis som nyligen kombinera det amerikanska och thailändska köket:

Härligt kryddig och nyttig amerikansk mat

Denna gång ska jag dock ta en större andel av det thai och tydligare märka ut det amerikanska.

Amerikanska delen av alliansen

I den amerikanska delen blir det en het tomatsås och ugnsgrillade kyckling vingar. Jag baserar tomatsåsen precis som tidigare på smaskiga Felix Stark ketchup. Den kostar 16.50 kr på Hemköp. Flera billigare sorters ketchup finns där inklusive Hemköps eget märke och Eldorado som är Axfoods samlade varumärke för både Hemköp och Willys. Dessa innehåller dock mycket mindre tomatpuré där Eldorado bara låg på 22%.

Jämfört det med 60% av Felix starka ketchup och ännu mer för den vanliga. Att det är mindre i den starka ketchupen beror säkert på att den innehåller jalapenopeppar som tar plats.

Felix starka ketchup blandar jag precis som till den romantiska lunchen med galangal. Alla heta kryddor passar fint in i många delar av den härliga amerikanska matkulturen och galangal är också en vanlig och het krydda i de sofistikerat smaskiga delarna av asiatisk matkultur och inte minst det thailändska köket.

USA och Thailand hand i hand

En del är perfekt balanserad mellan USA och Thailand. Det är ett majssnack som troligen importerats till thailand där de sedan sprayat det med ett tunt lager kryddor med smak av räkor:

Mer balanserat mellan de mer vulgära delarna av amerikansk och thailändsk matindustri kan det inte bli.

Kulturellt härligt Thailändskt

Jag hade tänkt mig både nudlar och sjögräs men nöjde mig med det japanska sjögräset. Det var så härligt smaskigt smaksatt med kyckling och intensivt smakförstärkande kryddor.

Nedan har vi därför allt utom kycklingvingarna som bör vara färdiga om cirka 10 sekunder och som jag struntar att ta med på bilden:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar